یک روحانی در کردستان، فتوای قتل گلاله کمانگر، نویسنده ی کرد را صادر کرد!

 

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com
سه‌شنبه
۶ تير ۱٣۹۱ - ۲۶ ژوئن ۲۰۱۲

 

http://www.akhbar-rooz.com/user/albums/a_0003/img_20446.jpgسوسن محمدخانی غیاثوند: فتوای قتل گلاله کمانگر، نویسنده ی کرد و از اعضای حزب دمکرات کردستان ایران به دنبال انتشار اولین  کتابش تحت عنوان «قرآن در میان اسطوره و جادو» در اقلیم  کردستان توسط ملا غفار عبدالرحیم صادر شد.

سایت خور نیوز ضمن اعلام خبر فوق و با اشاره به انتشار مقاله ای  کردی از ملا غفار عبدالرحیم در سایت دووربین* تحت عنوان « آیا  لائیکی دین را به تنگنا کشانده؟»، آورده است: غفار عبدالرحیم با  اشاره به محتوای کتاب "قرآن در میان اسطوره و جادو"، نویسنده ی  این کتاب را متهم به توهین به اسلام و پیغمبر کرده و علیه وی فرمان  جهاد فی سبیل الله صادر کرده است. 

در ادامه گزارش سایت خور نیوز آمده است: به ادعای عبدالرحیم، در  کتاب «قرآن در میان اسطوره و جادو» تمامیت قرآن مورد شک و گمان قرار گرفته و بدین خاطر باید پیشوایان دینی موضع گیری کنند و در این باره مسلمانان را آگاه کرده و آنچه که واجب شرعی است انجام دهند.

غفار عبدالرحیم در بخشی از مقاله ی منتشر شده ی خود در سایت دووربین* نوشته است: «کفر تاکنون نتوانسته در کردستان ریشه دار شود. هرکسی به فکر حذف اسلام در کردستان افتاده، خود حذف شده و از بین رفته است. اسلام دین ماست و روشن است که مردم مسلمان همیشه آماده "جهاد فی سبیل الله" می باشند و از کشتن و کشته شدن در راه خدا ابایی ندارند.»

گلاله کمانگر، نویسنده ی کرد چندی قبل در خصوص موضوع کتاب «قرآن در میان اسطوره و جادو» که به زبان کردی در اقلیم کردستان منتشر گردیده طی مصاحبه ای گفته بود: موضوع کتاب بررسی متن قرآن است با توجه به تاثیراتی که از اساطیر خاورمیانه گرفته و تأثیر باورهای جادویی در متن قرآن و همچنین در مناسک دینی اسلام از جمله حج.

این عضو حزب دمکرات کردستان ایران همچنین در ادامه ی مصاحبه اش افزوده بود: ایده ی کار مربوط به زمانی است که پایان نامه ارشدم را می نوشتم یعنی 4-5 سال پیش. همان زمان هم مقداری یادداشت برایش تهیه کردم. اما به دلایلی متوقف شد. به کردستان که رفتم قضیه برایم جدی تر شد. نفوذ باور دینی در میان مردم کردستان و گسترش اسلام ایدئولوژیک و خشونت طلب در کردستان برایم هم عجیب بود هم باعث تأسف. خودتان به خوبی می دانید که تفاوت باورهای دینی در کردستان ایران و عراق خیلی خیلی زیاد است و طبیعتا لزوم روشنگری بیشتر احساس می شود و به همین خاطر کتاب را به زبان کردی نوشتم. اگرچه می تواند برای تمام جامعه ی اسلامی از هر زبانی مفید باشد. اما دغدغه ی اصلی من بیشتر کردستان است.

گفتنی است؛ گلاله کمانگر اصالتاً اهل کرمانشاه است. وی لیسانس ادبیات فارسی را از دانشگاه علامه در تهران گرفته و در همین رشته از دانشگاه رازی کرمانشاه موفق به اخذ مدرک فوق لیسانس گردیده است.

سایت دووربین که مقاله ی کردی غفار عبدالرحیم را منتشر کرده متعلق به تندروهای اسلامی وابسته به «ملا کریکار» است.

آنطور که در سایت شفق نیوز* آمده است؛ "نجم الدین فرج احمد" معروف به "ملا کریکار"، رهبر سابق گروه مسلح "انصار الاسلام" در کوردستان و یک خطیب اسلامی کورد می باشد که در سال 1954 در سلیمانیه بدنیا آمد. وی فارغ التحصیل دوره ی کارشناسی ارشد علوم مدرن از دانشگاههای پاکستان در اوایل دهه هشتاد و پس از فرار از دست نظام سابق می باشد.

"انصار الاسلام"، گروهی مرتبط با القاعده می باشد که تعهد داده بودند دولتی اسلامی در اقلیم کوردستان بپا کنند و به همین منظور اعضای این گروه در افغانستان آموزش دیدند و حتی بعد از ورود نیروهای آمریکایی به عراق بسیاری از آنها دوباره به افغانستان گریختند.

*لینک گزارش کردی صدور فتوای قتل گلاله کمانگر توسط ملا غفار عبدالرحیم در سایت خور نیوز

xornews.net

*لینک مقاله ی کردی ملا غفار عبدالرحیم در سایت دووربین

www.durbeen.org

*اطلاعات بیشتر درباره ی «نجم الدین فرج احمد» معروف به«ملا کریکار» در سایت شفق نیوز

www.shafaaq.com

سوسن محمدخانی غیاثوند

Kurdnews4@gmail.com

ترجمه: مجید حقی