فرمانده کامیلای شیلیای، دختر دانشجویی که یک شهر را تعطیل کرد

Kategorie: Schlagzeile

http://www.gozareshgar.com/typo3temp/pics/76c01cdb2c.jpg

http://www.gozareshgar.com/typo3temp/pics/13414da728.jpg

http://www.gozareshgar.com/uploads/pics/images16.jpg

از زمان فرمانده مارکوس از جنبش زاپاتیستهای (مکزیک) تاکنون آمریکای لاتین رهبری دیگر مانند او (کامیلا والیو) به خود ندیده است. اما اینبار نه ماسک اسکی، نه پیپ و نه تفنگ ، فقط یک حلقه نقره ای بینی!



فرمانده کامیلا یک رهبر دانشجویی در شیلی است که به سمبل قیام عمومی تبدیل شده است. بعضی از نویسندگان بعنوان "زمستان شیلی" از آن یاد میکنند. کنفرانس خبری وی(کامیلا) توانست یک وزیر را برکنار کند.مارشی که او رهبری کرد باعث تعطیلی بخشهایی از پایتخت شد.او باعث حرکت دولت شد و هم اکنون بعد از دریافت تهدید به مرگ از حمایت پلیس برخورداراست.


از شش ماه گذشته هیچ کس اسم کامیلا والیو( دختری) 23 ساله را نشنیده بود که باعث گسترش اعتراضات عمومی شد که نه تنها رئیس جمهور میلیونر "سباستیان پینیرا"

را تکان داد بلکه باعث تکان دادن کل سیاست در شیلی شد.آمارها نشان میدهد که حمایت 26درصدی از" پینیرا" به تنها 16 درصد رسیده است که با دولت ائتلافی در قدرت مانده ا ست.


چهارشنبه (24اوت)آغاز دو روز اعتصاب عمومی در سراسر کشور شد. کارگران حمل و نقل و بخشهای دیگر خدمات عمومی به اعتراضات گسترده جنبش دانشجویی پیوسته اند.


والیو در مصاحبه ای اخیرش گفت:" نارضایتی بزرگی وجود دارد.همیشه جوانان اولین حرکت را میکنند...ما مسئولیت خانوادگی نداریم،این به ما اجازه میدهد که آزادانه تر حرکت کنیم.ما قدم اول را برداشتیم، اما ما دیگر تنها نیستیم.نسل مسن تر به این مبارزه پیوسته اند."


در تاریخ اتحادیه های دانشجویی در 105سال گذشته در شیلی این دومین زن است که بعنوان رهبر دانشجویان انتخاب میشود.کامیلا والیو عضو حزب کمونیست شیلی است.ازدوره دیکتاتور پینوشه در دهه 80 تا کنون هیچ جنبش اجتماعی چهره ای این چنین نداشته است.


صدها هزار دانش آموز دبیرستان و دانشجو از ماه ژوئن از رفتن به سر کلاسهای درس خود داری کرده اند.آنها خواستار تحصیلات بهتر و از لحاظ مالی قابل دسترس برای همه و پایان دو سیستم آموزشی هستند. برای تعداد کمی پولدار مدارس نمونه با امکانات زیاد وجود دارد و مدارس بی امکانات و سطح پایین برای عموم مردم.



والیو اعتراضات زیادی را سازماندهی کرده است. باعث سر وصدای زیادی شده است.بعضی از اعتراضات به خشونت کشیده شد.



"ما خشونت نمیخواهیم، مبارزه ما با پلیس نیست یا برای نابود کردن مغازها نیست. مبارزه ما برای بدست آوردن حق آموزش است.ما به روشنی این را اعلام کرده ایم. "والیو این سخنان را در مقابل کاخ ریاست جمهوری ایراد کرد.


دولت با عجله برای فرونشاندن اعتراضات وعده هایی برای اصلاح نظام آموزشی در دستور گذاشت.شامل برابری در تحصیل و کاهش بهره وام بانکی دانشجویان از 6.4درصد به 2درصد. اما وعده 1.9تریلیون پسوس شیلی برای تسهیلات آموزشی تاثیر کمی در فروکش کردن اعتراضات داشت.بعضی از مفسرین عقیده دارند که حضور گسترده پلیس(سرکوب) در اعتراضات اخیر باعث فروکش آن خواهد بود. وقتی والیو سخنرانی میکرد در محاصره دانشجویان بود که با صدها قوطی خالی گاز اشک آورکه علیه دانشجویان استفاده شده بودعلامت بزرگ صلح را ساخته بودند."ما اینجا بیش از 50میلیون پسوس گاز اشک آور داریم. تصور کن چقدر در سراسر کشور استفاده شده است؟ این غیر قابل قبول است.ما میخواهیم که خواسته هایمان جامعه عمل بپوشاند."


تاتیانا اکونا از وزارت فرهنگ دولت، اخیرن به دنبال اظهار اینکه "اگر والیو ترور شود اعتراضات پایان میابد" از مقام خود برکنار شد.روز سه شنبه دادگاه عالی شیلی به پلیس دستور داد که از رهبر دانشجویان محافظت کند.


والیو با کاریزمایی که دارد ممکن است به یکی از رهبران شناخته شده سیاسی در شیلی تبدیل شود.معاون رئیس جمهور بولیوی گفت:" ما همه (والیو) را دوست داریم" وی در اجتماع رهبران جوانان بلیوی گفت:" شما احتیاج به تبادل نظر درباره اتفاقات در آرژانتین ،برزیل و شیلی دارید که چگونه رهبران جوان و زیبا رهبری قیام دانشجویان را برعهده دارند."


والیو در مورد توجه به زیبایش گفت:" زیبایی میتواند بعنوان جذبه عمل کند.میتواند یک ستایش باشد.آنها که برای دیدن ظاهر من می آیند با توضیحات من درباره عقایدم روبرو میشوند.یک جنبش تاریخی مانند این نمیتواند با چنین چیزهای ظاهری خلاصه گردد.ما خواهان اصلاح نظام کنونی نیستیم.ما خواهان تغییر اساسی هستیم.ما خواهان توقف نگاه کالایی به آموزش و پرورش هستیم.(ما خواهان) ضمانت دولت در مورد حق آموزش هستیم. چرا ما به تحصیلات نیاز داریم؟برای سود؟ برای تجارت با آن؟یا برای توسعه کشور وارتقای جامعه ؟اینها مسائلی است که مورد مناقشه است"

http://www.guardian.co.uk/world/2011/aug/24/chile-student-leader-camila-vallejo

 منبع: گزارشگران