«زندگی ساده» و «دوشيزه کوچولوی تن فروش»

«زندگی ساده» و «دوشيزه کوچولوی تن فروش»

مرد چند دقيقه ای به دختر بچه ها نگاه کرد و بعد از صاحب روسپی خانه پرسيد: «جوان تر هم داريد» ؟!!!

دنيای سياست و دنيای مد دور هم به نظر ميرسند. اما ناديا پلسنر، دانشجوی هنر دانمارکی و کنشگرآنلاين حقوق بشر، ترکيب جالبی از آن بوجود آورد که نظر بسياری را جلب نمود و ابتکار او را به يکی از کارزارهای موفق چند سال اخير تبديل کرد.اما اين ابتکار به مذاق همه خوشايند نبود. به همين دليل او سه سال است با قاضی و دادگاه سرو کار دارد.

پلسنر که با گروهی از طراحان عليه خشونت در دارفور کار ميکند، تصويری را طراحی کرد که يک کودک لاغر آفريقايی قربانی خشونت را نشان ميدهد که کيفی با مارک شرکت معروف مد پاريسی Louis Vuitton روی يک ست خود انداخته و يک سگ کوچک صورتی رنگ در بغل گرفته است. او نام «زندگی ساده» را برای اين طرح انتخاب کرد و آنرا در کارزار عليه خشونت در دارفور و فشار بر دولت سودان به کار گرفت. طرح مورد استقبال گسترده قرار گرفت و پوستر هاو تی شرت های مزين به اين طرح، با سفارشات متعددی روبرو شد. بهای هر پوستر 20 و هر تی شرت 53 دلار است و پول آن به کارزار دارفونيکا اهدا ميشود.

پلسنر در توضيح علت استفاده از طرح گفته است: همه تصوير کودکان گرسنگی کشيده و لاغر آفريقايی را ديده اند و معنای آن را ميدانند، اما واقعيت اين است که ديگر اين تصوير کافی نبود و به ابتکار بيشتری نياز بود.

اما اين استدلال برای Louis Vuitton کافی نبود و وکلای اين شرکت مد معروف پاريسی در سال 2008 شکايتی به دادگاه ارائه دادند و ناديا پلسنر را به سرقت مارک خود متهم کردند و او را به دادگاه کشيدند و خواهان توقف فروش تی شرت ها و پوسترها و تعطيل تمام ورک شاپها و نمايشگاه های مربوط به آن شدند. آنها همچنين برای هر روز ادامه کارزار در هر شکل 5000 يورو جريمه درخواست کرده اند.

پلسنر به اين نکته هم اشاره کرده است که تمرکز غير عادی رسانه ها روی صنعت مد و نمايش به بهای کم توجهی به مشکلات عمده جهانی نيز در اين طراحی نقش داشت. به همين جهت او سگ را صورتی طراحی کرد، درست مانند سگ هايی که در بغل مشاهير هاليوود در رسانه ها ديده ميشود. در واقع او اين تمرکز منفی را به نقدی مثبت تبديل کرد.

بنا بر گزارش عفو بين الملل بيش از 300000 نفر در درگيری های دارفور کشته شده اند و بيش از دو ميليون در معرض خطر قرار دارند. دو ميليون و نيم نفر از دارفوری ها بی خانمان شده و در چادرها زندگی ميکنند.

مدخانه Louis Vuitton سال گذشته 28.26 ميليارد دلار سود داشت. پلسنر در سال 2008 نتوانست توافق مديران شرکت برای توقف روند دادگاه را جلب کند. آخرين دادگاه پلسنر در آوريل امسال در هاگ برگزار شد و پلسنر در وبسايت خود نوشته است عده زيادی از هنرمندان باحضور در دادگاه از او حمايت کرده اند.

پلسنر يک کارزار آنلاين ديگر عليه تن فروشی دختر ان خردسال تحت عنوان « دوشيزه تن فروش کوچولو» Little Miss Child Prostitute نيز به راه انداخته است. او گفت ايده در هر دو اندکی مشابه است: چيزی از غرب بر ميداريد، کمی آنرا تغيير ميدهيد، آنوقت معلوم ميشود دنيای کودکان در بخشی ديگر از جهان چقدر متفاوت است.

پلسنر در وبسايت خود نوشت بعد از مشاهده يک فيلم مستند از فروش دخترکان کوچک در هند تصميم به اين کارزار گرفت:« چندی پيش يک مستند تلويزيونی در باره فحشاء کودکان در هند ديدم. فيلمبرداران توانسته بودند به عنوان مشتری دوربين را به روسپی خانه وارد کرده و فيلمبرداری کنند. آنها مشغول فيلمبرداری بودند که يک مشتری ديگر وارد شدند و صاحب روسپی خانه 10 دختر بچه بين 9-7 سال را در مقابل او رديف کرد. مشاهده چهره کودکان قلب آدم را منفجر ميکرد، ولی اظهار نظر مشتری حتی بيش از آن مرا تکان داد. مرد چند دقيقه به دختر بچه ها نگاه کرد و بعد از صاحب روسپی خانه پرسيد: «جوان تر هم داريد» ؟

 

Bovenkant formulier