خودسوزی ۵ زن باردار در لرستان

خودسوزی ۵ زن باردار در لرستان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اعلام کرد: ۵ مورد از ۱۱ مورد مرگ‌ومير مادران باردار مربوط به خودسوزی بوده است!
وی تاکيد کرد: علت خودکشی مادران باردار در استان بايد ريشه‌يابی و علت‌يابی شود.
”اميدعلی حاجی ‌پاپی“، در جمع خبرنگاران افزود: مرگ‌ومير مادران يک شاخصی است که از نظر جهانی روی آن حساب می‌شود.
وی با اعلام اينکه از ابتدای سال تاکنون
۱۱ مورد مرگ‌ومير مادران باردار در لرستان را داشته‌ايم، تصريح کرد: شاخص‌های مختلفی در ميزان مرگ ‌ومير مادران دخالت دارند که يک قسمت از آن به مراقبت‌های قبل از بارداری، حين و بعد از بارداری و زايمان برمي‌گردد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اعلام کرد:
۵ مورد از ۱۱ مورد مرگ‌ومير مادران باردار مربوط به خودسوزی بوده است!
وی با اشاره به اينکه خودسوزی و خودکشی علت‌های فراوانی دارد، يادآور شد: هر مورد مرگ‌ومير مادران را در حال علت‌يابی هستيم؛ خودسوزی چندعلتی است و کاهش آمار آن کار ساده‌ای نيست.
معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بيان اينکه تمام مادران باردار تحت پوشش پزشک خانواده هستند، يادآور شد: اما تمام مادران باردار تحت پوشش روان‌پزشکان نيستند؛ خودکشي‌ها در حين بارداری علت‌های متفاوتی دارد که بايد تک‌تک بررسی شوند البته در مواردی هم ممکن است تخلف پزشک باشد!
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در ادامه با اشاره به سگ‌های ولگرد گفت: در تمام شهرهای استان کميته‌ای مرکب از بهداشت محيط ، نيروی انتظامی و شهرداری به منظور جلوگيری از شيوع بيماری ‌های هاری و سالک تشکيل شده اما اين کميته در طول ساليان خيلی فعال نبوده است.
حاجی پاپی با بيان اينکه در دفع فضولات حيوانی در روستاها با مشکل مواجه‌ايم، تصريح کرد: دانشگاه علوم پزشکی و جهاد کشاورزی به صورت پايلوت اقداماتی را جهت رفع اين موارد انجام داده‌اند.
وی با اشاره به اينکه تامين سلامت و بهداشت تنها وظيفه دانشگاه علوم پزشکی لرستان نيست، اظهار داشت: اگر تمام امکانات در اختيار دانشگاه باشد تنها
۳۱ درصد سلامت را می‌توانيم تامين کنيم و ساير دستگاه‌ها نيز برای تامين صد درصد بهداشت و سلامت بايد تلاش کنند.

 

منبع: ایسنا