گزارش تجمع اعتراضی به‌فرمان ترامپ مبنی بر «ممنوعیت ورود پناه‌جویان و شهروندان مسلمان»

گزارش تجمع اعتراضی به‌فرمان ترامپ مبنی بر «ممنوعیت ورود پناه‌جویان و شهروندان مسلمان»

یکشنبه ۱۲ فوریه ۲۰۱۷

 

1-min

 

در اعتراض به‌فرمان ترامپ مبنی بر «ممنوعیت ورود پناه‌جویان و شهروندان هفت‌کشور عمدتاً مسلمان به آمریکا» روز یکشنبه 12 فوریه 2017، تجمعی در مقابل سفارت آمریکا در بروکسل برگزار شد. اگرچه با توجه به این‌که این فرمان با دستور قضایی دادگاه فدرال آمریکا مدتی متوقف‌شده است مطمئن نبودیم که هنوز تعداد زیادی در این تجمع شرکت کنند اما درنهایت این تجمع که عمدتاً از طریق شبکه‌های اجتماعی اطلاع‌رسانی و سازمان‌دهی شده بود، ساعت 15 در هوای سرد بروکسل آغاز شد و حدود 1000 نفر در آن شرکت کردند. در این تجمع علاوه بر مخالفت قاطع با فرمان فاشیستی ترامپ، شرکت‌کنندگان سیاست‌های کشور بلژیک در قبال پناه‌جویان و مشخصاً تئوفرانکلین وزیر امور مهاجرت و پناهندگی را هم هدف قرار داده بودند. آن‌ها معتقد بودند که سیاست‌های فرانکلین که یکی از رهبران جوان حزب «ان وی آ» است به همان اندازه نژادپرستانه و تبعیض‌آمیز است و باید خطر آن را درک کرد.

در این تجمع برخلاف مبارزات ۲۰ و ۲۱ ژانویه بسیاری از نیروهای سیاسی چپ و مترقی به شکل متشکل شرکت داشتند ولی کماکان حضور مردم از طیف‌های مختلف چشمگیر بود. جوانان و زنان حضوری برجسته داشتند. خصوصاً نوجوانانی که عمدتاً دانش‌آموز به نظر می‌رسیدند و شعارهایی ابتکاری و رادیکال با خود داشتند. زنان جوان هم شعارهایی ابتکاری خوبی علیه سیاست‌های ضد زن و نژادپرستانه‌ی ترامپ داشتند و عمدتاً در حلقه‌های کوچک دوستانه حاضر بودند. بسیاری از مادران جوان با فرزندان خود حاضرشده بودند. حضور کودکان هم به فضا انرژی و شادابی می‌داد و هم تعهد و مسئولیت‌پذیری این مادران جوان را نشان می‌داد. بسیاری از این کودکان شعارهایی با خود داشتند که مشخص بود خودشان تهیه‌کرده‌اند و پدر و مادرها هم تلاش داشتند شعارهای روی پلاکاردها را در حد امکان به شکل ساده برای‌شان توضیح دهند.

در روند پیشبرد برنامه سازمان‌دهندگان عمده‌ی وقت را به صحبتِ سخنرانان مختلف اختصاص دادند و این باعث می‌شد که فرصت زیادی برای شرکت‌کنندگان باقی نماند. هرکدام از سخنرانان هم از زاویه‌ی خود موضوع اهمیت این مبارزات را توضیح می‌داد. یک زن مسلمان تأکید داشت که من یک مادر تنهای تمام‌وقت، یک دانشجوی تمام‌وقت و یک کارگر تمام‌وقت و یک مسلمان هستم و بابت تمام این‌ها مورد تبعیض قرار می‌گیرم. سخنران دیگری از آفریقا به اهمیت مبارزه متحد و امتداد آن تأکید داشت و ... اما نکته‌ی مشترکی که همه سخنرانان روی آن تأکید داشتند عروج راست افراطی در جهان و ضرورت مقابله‌ با آن بود.

ما فعالین سازمان زنان هشت مارس در بلژیک که در کنار رفقای کمیته جوانان با شعارها و تی‌شرت‌های خودمان در این تجمع حاضرشده بودیم تلاش کردیم با دادن شعار و بیانیه‌ها‌مان ... توجه شرکت‌کنندگان را به این موضوع جلب کنیم که موضوع صرفاً مقاومت در برابر راست افراطی نیست و برای برون‌رفت از این روند واپس‌گرا باید دست به یک مبارزه‌ی جدی‌تر و انقلابی زد. ما در همبستگی با کمپین «نه به فاشیسم!» در آمریکا شعار مرکزی و برخی پوسترهای این جریان را به همراه داشتیم. ما تلاش کردیم این موضوع را هم برجسته کنیم که ما باید با مبارزات مردم در آمریکا همراه شویم و به قول بیانیه سازمان زنان هشت مارس «ما می‌توانیم و باید در خیابان بمانیم تا دولت فاشیستی ترامپ / پنس را به زیرکشیم!»

سازمان زنان هشت مارس (ایران – افغانستان) – بلژیک

۱۲ فوریه ۲۰۱۷

2-min

3-min

4-min

5-min

6-min

7-min

8-min

9-min

10-min11-min

12-min

13-min

15-min-min14-min-min