باز هم دو پناهجوي ديگر در تركيه جان باختند

باز هم دو پناهجوی ديگر در تركيه جان باختند

روز پنجشنبه ٣٠ ژانويه دو پناهجوی ايرانی پس از انتقال به بيمارستان شهر "بله جيك" جان باختند.  علت مرگ اين دو جوان هنوز روشن نيست. يكی از اين دو، جواد عظيمی عضو گروه ١٢ نفره ای بود كه در اعتراض به سياست های دفتر پناهندگاه سازمان ملل در تركيه دست به اعتراض زده بود. تقاضای پناهندگی شهرام زركاني، از اعضا جامعه بهاييت، قبول شده بود ولی پس از مدتها هنوز در انتظار انتقال به آمريكا بود. مدتی پيش، كامران فرمانده، يكی ديگر از اعضا گروه ١٢ نفر دست به خودكشی زد و پس از چند روز در دسامبر ٢٠٠٢ در بيمارستان درگذشت.

چندی پيش يكی ديگر از متقاضيان پناهندگی در شهر "افيون" با داروی خواب آور دست به خودكشی زد كه خوشبختانه نجات يافت. اخيرا زن پناهجوی ديگری بر اثر فشارهای زندگی پناهجويی دچار سكته مغزی شد.

ايرانيان پناهجو در تركيه در شرايط بی حقوقي، بدون راهی به عقب و آينده ای در پيش، تحت فشارهای بی شمار زندگی پناهجويی در تركيه به سر می برند. پرونده بسياری بدون توضيح بسته شده اغلب اجازه اقامت قابل قبول كه در برگيرنده اجازه كار و تحصيل باشد ندارند. هيچگونه كمك مالی و پزشكی به متقاضيان پناهندگی تعلق نمی گيرد. و در اين ميان وضعيت زنانی كه سالها تنها و يا با فرزندان خويش در انتظارند از همه دردناك تر است. تحت اين شرايط، خودكشي، افسردگی وانسانها را به نابودی می كشاند.

پناهجويان ايرانی از رژيمی گريخته اند كه در آن زنان حق انتخاب پوشش هم ندارند و در صورت طلاق، حق بودن با فرزندان خويش را از دست می دهند؛ عشق جرم است و زنان بدلايل واهی به زندان رفته و سنگسار می شوند؛ اقليت های ملی و مذهبی تحت ستم روزمره اند و سركوب مبارزات حق طلبانه مردم كردستان با توحش در جريان است؛ اقشار مختلف جامعه از كارگران و دانشجويان تا وكلا و روزنامه نگاران بخاطر مبارزه عليه شرايط غير قابل تحمل كار و زندگی و ابراز عقيده مورد ضرب و شتم قرار گرفته به زندان می روندرژيم زن ستيز جمهوری اسلامی چنان شرايطی را برای اقشار مختلف جامعه ايجاد كرده كه برای بسياری راهی بجز فرار از كشور در پيش  نيست ولی اشخاصی كه برای حفظ جان و آزادگی و انسانيت خويش، برای حق بودن با فرزندان خويش، برای حق انتخاب شريك زندگی خويش، كشور را ترك می كنند، در تركيه با بی تفاوتی و تحقير سازمان ملل مواجه می شوند كه با رد تقاضای پناهجويان عملا بر جنايات جمهوری اسلامی مهر تاييد می زند.

علت مرگ جواد و شهرام هرچه باشد، ما مسبب اصلی مرگ ها و ساير فجايع اجتماعی جامعه پناهندگی در تركيه را حكومت جمهوری اسلامی می دانيم كه جهنمی غير قابل تحمل برای اكثريت قريب به اتفاق مردم ايران ايجاد كرده است.

سازمان زنان هشت مارس - واحد تركيه

فوريه ٢٠٠٣