قهرمان مبارزه با جهیزیه در هند

نشریه شماره 10 تشکل زنان 8 مارس

قهرمان مبارزه با جهیزیه در هند

نزاع برای  جهیزیه ی  بیشتر باعث شد که داماد را دستگیر کنند

برگردان از نگار پایدار

ارکستر عروسی در حال نواختن بود 2000 مهمانان دعوت شده همه حاضر بودند و روحانی هندو آتش مخصوص عروسی را روشن کرده بود. عروس 21 ساله  نیشا شارما  دانشجوی انفورماتیک با دست و پای حنا بسته آماده برای شروع مراسم بود که متوجه بگو و مگوی بین پدرش و خانواده داماد شد. داماد و مادرش تقاضای معادل 22 هزار ارو جهیزیه از پدر نیشا کردند در حالی که او توانایی پرداخت چنین مبلغی را نداشت؛ بعلاوه او به خانواده داماد قبلا یک اتوموبیل؛ دوتا کولر، یخچال، اجاق خوراکپزی مجهز به میکروله، تلویزیون، شن هیفی (دستگاه موزیک)  بعنوان جهیزیه دخترش پرداخته بود.

خانواده داماد حساب کردند که پدر عروس با خواسته های آنان موافقت خواهد کرد زیرا  او آدم سنتی است و بخاطر ترس از آبروریزی عروسی را بهم نخواهد زد. در  حین بگومگو پدر عروس با داماد دست به یقه شد. وقتی نیشا این بی احترامی را نسبت به پدر می شنود، موبایل خود را برداشته و شماره اضطراری پلیس را می گیرد. علیرغم اینکه رسم جهیزیه به این شکل در هندوستان از سال 1961 قانونا ممنوع است با این حال پلیس ها نمی خواستند دخالت کنند ولی نیشا با پافشاری

بالاخره موفق شد تا داماد آینده به وسیله پلیس دستگیر شود. مجازات او حداقل 6 ماه زندان است و علیرغم اینکه نیشا پس از این ماجرا بیمار شد و داماد هم مجازات گرفت خانواده داماد سعی کردند دوباره با نیشا رابطه برقرار کنند که ناامید شدند.

نیشا خشمگین می پرسد «او می خواست با من ازدواج کند یا  با پول». او از کاری که کرده ذره ای هم پشیمان نیست و اعتقاد دارد هر رفتار دیگری غیر از این می کرد اشتباهی وحشتناک بود. درست در همان موقع یک کانال تلویزیونی حضور داشت که مراسم عروسی را  در سراسر هندوستان پخش می کرد و نشان داد که نیشا  بمثابه یک قهرمان مدرن چگونه با رسوم پوسیده مبارزه می کند. او مشهور شده  وحالا با میل مصاحبه می کند.  او مرتبا ای میل، اس ام اس و نامه از مردانی که تحت تاثیر رفتار او قرار گرفته اند دریافت می کند که از او تقاضای ازدواج می کنند. حتی احزاب از او می خواهند که کاندید حزبشان شود .

در این میان نشا هم اسیر بین مدرنیته و سنت است. او ترتیب ازداوج از طریق پدر خود را زیر سئوال نمی برد.  با اینکه  می خواهد درس خود را تمام کند اما هم چنان قبول دارد که ازدواج او را پدرش ترتیب دهد یا شوهر او را پدر انتخاب کند.  پدرش مثل بسیاری از خانواده های قشر میانی جامعه از طریق اعلامیه در یک روزنامه انگلیسی زبان داماد را پیدا کرده بود.

نیشا حتی مخالف جهیزیه هم نیست. چیزی که باعث از کوره در رفتن او شد حرص و آز خانواده داماد برای دریافت جهیزیه بیشتر بود و  بخاطر اینکه حیثیت خانواده اش جریحه دار شد عکس العمل نشان داد.

رسم جهیزیه در هندوستان همیشه باعث قتل زنان می شود. زیرا در صورت  طلاق بایستی تمام جهیزیه به خانواده عروس پس داده شود. بنابراین وقتی مشکلاتی در خانواده پیش می آید و مسئله طلاق مطرح می شود، مردان زنان را به قتل می رسانند و قتل را زیر لوای تصادف نشان می دهند تا بتوانند جهیزیه را برای خود نگهدارند. آنها با ازدواج بعدی می توانند دوباره جهیزه بگیرند. در سال 2001 در هندوستان تعداد قتل های جهیزیه ای در آمار رسمی 7000 نفر اعلام شد. اما رقم واقعی بیش از 25000 تخمین زده می شود.

عکس العمل نیشا شارمان موجب شد که موضوع جهیزیه  دوباره در جامعه هند طرح شود.  او نه تنها زندگی خودش را نجات داد بلکه هم اکنون عروس هایی هستند که از او تقلید می کنند.

منبع: تاس 20 می 2003