سکوت علیه تجاوز به زنان، یعنی همدستی با متجاوز!

خبر تجاوز جنسی در لاهور پاکستان سبب تظاهرات و زخمی شدن ده‌ها محصل شد!

نشر خبر تجاوز جنسی بر یک دختر در رسانه‌های اجتماعی، سبب اعتراض این محصلان نخست در داخل کالج و سپس در مقابل مقر پارلمان ایالتی شد.

از آنجا که در جوامعی مانند پاکستان، نشر خبر تجاوز، بیش از آنکه برای متجاوز مشکل ساز باشد، قربانی تجاوز را «بدنام» ساخته و زندگی اش را تباه می کند؛ مسئولان کالج و والدین دختر، مانند موارد مشابه خبر تجاوز جنسی را رد کردند.

مسئولین حکومتی هم به جای تعقیب متجاوز و برای شانه خالی کردن از زیر مسئولیت پی گیری قضیه، ترجیحا مسئول نشر خبر را مجازات می کنند؛ چنانکه مریم نواز، وزیر اعلی ایالت پنجاب، با کذب خواندنِ خبر، اعلام کرد در رابطه به نشر این خبر یک محافظ امنیتی بازداشت شده است.

خشونت جنسی علیه زنان در پاکستان معمول، اما اعتراض در مقابل آن غیرمعمول است. اکثر قربانیان تجاوز و تعرض‌های جنسی به دلیل بدنامی، آنرا پنهان نگه‌ میدارند.

سازمان توسعهٔ اجتماعی پایدار، ماه گذشته گزارش داد که در سال ۲۰۲۳ در پاکستان بیش از ۷۰۰۰ قضیهٔ تجاوز جنسی گزارش شده بود که حدود ۹۵ در صد آن در ایالت پنجاب اتفاق افتاده بود.

کمتر از یک ماه پیش، یک کارمند کمپاین واکسیناسیون پولیو در ایالت سند گفت که در جریان ایفای وظیفه از سوی چند مرد بر وی تجاوز جنسی صورت گرفت.

پولیس سه مرد را در ارتباط با آن قضیه بازداشت کرد. اما شوهرش آن زن را از خانه بیرون کرده گفت که او خانواده‌اش را بدنام کرده است.

تا زمانی که افشای تجاوز، تابو باقی بماند؛ قربانیان تجاوز، نه از سوی حکومت، نه از سوی جامعه و نه از سوی خانواده؛ هیچگونه حمایتی را دریافت نمی کنند. اعتراضات علنی و گستردۀ اجتماعی، قدمی است برای شکستن این تابو و شکستن سکوت قربانی.

١٧ اکتبر ٢٠٢۴

برگرفته از تلگرام هشت مارس

hashtemars@