آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست جانبی این سازمان (دوشنبه، ۲ میزان) درباره‌ی زنان افغانستان از طالبان خواست که محدودیت‌های تبعیض‌آمیز علیه زنان و دختران را فورا بردارند و مکاتب و دانشگاه‌ها را برای دختران بالاتر از صنف ششم باز کنند.

رزماری دی‌کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سیاسی و صلح نیز که در همان نشست گفت که پس از توشیح قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان، خطر توقف روند دوحه وجود دارد.

او گفت: «در این مرحله کسانی که در روند ما (روند دوحه) شرکت کرده‌اند می‌خواهند ادامه دهند، اما واقعا انتظار دارند که طالبان با حسن نیت شرکت کنند. آنان باید پابندی به تعهدات بین‌المللی خود را آغاز کنند.»

در طول این سه سال گروه طالبان از هر نوع سرکوب و خشونت ممکن علیه زنان استفاده کرده اند و از هیچ نوع ستم علیه زنان، مردم ستم کش و اقلیت ها  دریغ نکرده و نمی کنند.

اما سازمان ملل فقط جهان را با بیانیه های پوشالی و دروغین فریب می دهد و تازه بعد از سه سال، از طالبان خواستارِ «آغاز پایبندی به تعهدات» دروغین شان شده اند، تا وارد معامله جدیدی گردند.

زنان و مردم افغانستان را، با همین معامله ها و شعارهای دروغین شان به دست طالبان سپردند.

اما، لازم است زنان، مخصوصا زنانی که ادعای مبارزه علیه این گروه زن ستیز را دارند، این ریاکاری ها و فریب های روشن سازمان ملل را بشناسند و بدانند که درخواستِ کمک از حامیان و لابی گران گروه طالبان، در بهترین حالت توهم و در بدترین حالت، خیانتی است که مبارزه زنان را به بی راهه می کشاند.

٢٧ سپتامبر ٢٠٢۴

برگرفته از تلگرام هشت مارس

hashtemars@