ما سلیطه‌ایم!

سال ۱۹۷۱ سیمون دوبووار مانیفستی با نام «ما جنده» هستیم نوشت که توسط ۳۴۳ زن که همگی تجربه‌ی سقط جنین داشتند امضا شد. مانیفست بازتاب گسترده‌ای یافت.

مردسالاران درون جامعه و سران و سلاطین امپریالیست های  فرانسوی به آن‌ها حمله کردند. برخی تحت نام این که «ما جنده » هستیم و این فرهنگ «ما فرانسوی » نیست و اگر می خواهیم فعالیت کنیم باید بگوئیم «ما مبارز» هستیم، آن را رد کردند و دولت فرانسه هم تحت نام «توهین» آن را مورد حمله قرار داد. اما زنان مبارز در فرانسه دست از این مانیفست بر نداشتند و در مقابل حملات مردسالارانه ایستادگی کردند.

امروز هم در برابر جمهوری اسلامی و انگ «سلطیه» زدن به زنی که در بیمارستان قم در برابر آخوند امنیتی رژیم که از او هنگام شیر دادن کودکش، حجاب اش کناری رفته بود و فیلم برداری می کرد، با فریاد و خشم ایستاد، بسیاری از فمنیست ها و زنان مبارز نیز  اعلام کردند « ما سلیطه ایم ».

در برابر این شعار صف و صف کشی هایی بوجود آمده است.

دسته ای که خود را مبارز هم می دانند در برابر استفاده از این شعار ایستاده اند و آن را رد می کنند و از زنان مبارز می خواهند به جای «ما سلیطه ایم» از «ما مبارزیم» استفاده کنند! دسته معلول الحال دیگر که عمدتا به دارودسته سلطنت طلب ها و رسانه های شان بر می گردد، این شعار را در شان «فرهنگ و زن ایرانی» نمی دانند!!

کلمه سلطیه تنها و تنها برای زنان و «زبان درازی» آنان و تحقیر شان استفاده می شود. بار منفی دارد و زنان باید از آن دوری جویند.

اما، ما زنان اعلام می کنیم که  «سلیطه» هستیم و چارچوب های جامعه پدرسالار را زیر پا می گذاریم و زبان مان هم بسیار دراز است و حاضر نیستیم سر بزیر باشیم. ما سلیطه هستیم و بار منفی این کلمه در فرهنگ پدرسالار حاکم بر جامعه را با سلیطگی در مبارزه و کوتاه نیامدن از خواسته ها و اهداف مان به بار مثبت بدل می کنیم.


 در نتیجه ماسلیطه‌ایم!

١٣مارس ٢٠٢۴

برگرفته از تلگرام کارزار