بلاتكليفى 400 هزار كودك افغان با گذشت 5روز از بازگشايى مدارس

بلاتكليفى 400 هزار كودك افغان با گذشت 5روز از بازگشايى مدارس

يك فعال حقوق كودك گفت: علي‌رغم بازگشايى مدارس تكليف 400 هزار كودك افغان كه نيروى كار خيابان‌ها و كارگاه‌ها هستند، همچنان نامشخص است.

اكرم خاتم در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا تاکيد كرد: دولت ايران در سال جاری به ادامه تحصيل کودکان فاقد کارت اقامت در مدارس ايران ادامه مي‌دهد و اين امر موجب شادی کودکان افغان و خانواده‌های آنان شده است؛ اما اين نکته را نبايد از نظر دورداشت که اين کودکان تنها حدود 30 هزار نفر از اين کودکان راشامل مي‌شود و جمع کثيری از آنان به دلايلی چون نداشتن شهريه مدرسه دولتی و يا نياز شديد خانواده به درآمد آنان امسال نيز روزهای خود را به جای پشت نيمکت مدارس در مراکزی که به کار اشتغال دارند سپری مي‌كنند.

خاتم در عين حال ابراز اميدواری کرد که عدم ثبت نام اين کودکان در برخی شهرها، ‌با وجود سپرى شدن پنجمين روز از بازگشايى مدارس، ناشی از ازدحام کار در مدارس باشد و مشكل ديگرى نداشته باشد .

به گفته اين فعال حقوق كودك ، در حالی که بسياری از موسسات بين‌المللی بنا به اهداف خود مايل هستند که به دولت ايران در زمينه رفع موانع تحصيل کودکان مهاجر کمک کند بهتر است، پرداخت هزينه‌های تحصيلی اين کودکان از قبيل شهريه، نوشت‌افزار و ساير هزينه‌ها به اين موسسات سپرده شود .

خاتم در ادامه به اجراى قانون هدفمند كردن يارانه‌ها و تاثير آن بر روى خانواده‌هاى افغان اشاره كرد و ادامه داد: تحقق اين طرح بر اقشار آسيب‌پذير ايران فشار وارد كرده و شدت آن بر خانوارهای مهاجر که از هيچ گونه يارانه‌ای برخوردار نيستند، ابعادنگران کننده دارد و بطور حتم تاثير آن در ترک تحصيل بيشتر فرزندان و ناامنی تغذيه‌ای بر روى كودكان نيز غيرقابل كتمان است.

به گفته اين فعال حقوق كودك لازم است كه دولت براى حمايت از خانواده‌هاى افغانى به خصوص كودكان و آموزش آنها مطابق با كنوانسيون حقوق كودك راه‌كار عملى ويژه‌اى اتخاذ كند و مانع شود که تحميل هزينه‌هاى حاصل از هدفمند شدن يارانه‌ها موجب فاصله گرفتن كودكان افغان از تحصيل و گرايش آنها به كار مي‌شود.

اين فعال حقوق كودك همچنين در مورد ثبت نام گسترده‌ای که اخيرا در تمام شهرها و روستاها از مهاجرين فاقد کارت اقامت به عمل آمد اشاره کرد: استقبال چشمگير مهاجرين افغان از اين طرح تنها با اميد بهبودی وضعيت نابسامانشان در ايران صورت گرفته وآنان آرزومند تغيير سياستهای دولت و حمايت بيشتر هستند .

 

منبع: ايلنا