گزارشی از فعالیت های «کمیته برگزار کننده هشت مارس» در 8 مارس 1998 روز جهانی زن

گزارشی از فعالیت های «کمیته برگزار کننده هشت مارس» در 8 مارس 1998 روز جهانی زن

جمعی از زنان ایرانی و افغانستانی ساکن اروپا  با نام  «کمیته برگزار کننده 8 مارس» با انتشار یک فراخوان مبارزاتی در فوریه 1998 موجودیت خود را اعلام کردند. فراخوان از همه زنان مترقی و انقلابی ایران و افغانستان دعوت کرد تا مراسم روز جهانی زن را با شکوه و متحدانه برگزار کنند. بسیاری از زنان و مردان مبارز و آگاه، انجمن های زنان و گروههایی مترقی، از این فراخوان استقبال و حمایت خود را از آن اعلام کردند. بسیاری از همان ابتدا قدم جلو گذاشتند و اعلام کردند که آماده اند در زمینه های مختلف به پیشبرد اهداف کمیته و برگزاری هرچه موفقت تر مراسم هشت مارس کمک کنند.

استقبالی که از فراخوان «کمیته برگزار کننده ...» شد، بیان آن بود که زنان نه تنها در پی وحدت هستند بلکه خواهان اتحاد حول سیاستی روشن و سازش ناپذیر با کلیه قدرت های مرتجع هستند. «کمیته برگزار کننده 8 مارس»  موفق شد برای نخستین بار یک حرکت متحدانه و سراسری را در جنبش زنان افغانستان و ایران سازمان داده و جلو ببرد. برگزاری با شکوه روز جهانی زن، دستاوردی مهم و ارزشمند برای جنبش زنان هر دو کشور به حساب می آید. این دستاورد فقط با حمایت و پشتیبانی بی دریغ توده ها و تلاش آگاهانه فعالین جنبش زنان امکان پذیر شده است.

مراسم و فعالیت های هشت مارس روز جهانی زن توسط تشکل تازه متولد شده «کمیته برگزار کننده هشت مارس» فقط بیانگر گوشه ای از توان و احساسات انقلابی جنبش زنان بود. هشت مارس امسال یک بار دیگر نشان داد که زنان از چنان شور و اشتیاقی برخوردارند که می توانند بر هر سختی و مشکلی غلبه کنند.

نزدیکی و اتحاد رزمنده ای که در جریان تدارک و برگزاری روز جهانی زن بدست آمده را پاس می داریم. پیشرفتها و موفقیت های حاصله را ارج می گذاریم و می کوشیم با اتکا به دستاوردهای این حرکت و رفع کمبودهای آن، گام های بیشتری در مسیر اتحاد و تشکل رزمنده جنبش زنان به پیش برداریم.

هم زمان، زنانی افغانستانی ساکن کویته با انتشار فراخوانی، حمایت و همدلی خود را با "کمیته برگزار کننده 8 مارس» در اروپا نشان داده و از ایجاد تشکلی که بتواند پیوندی بین مبارزات زنان ایران و افغانستان ایجاد کند، استقبال کردند.  این جمع زنان نیز تحت نام "دسته برگزارکننده هشت مارچ" موفق به برگزاری مراسم روز جهانی زن  با شرکت بیش از 800 زن در شهر کویته پاکستان شدند. 

در اینجا خلاصه ای از گزارشات فعالیت هایی که حول اهداف فراخوان «کمیته برگزارکننده هشت مارس» در کشورهای مختلف صورت را گرفت، می پردازیم.

آلمان – کلن:

روز هفتم مارس، زنان و مردان افغانستانی، ایرانی، کرد و ترک که از شهرهای مختلف آلمان گرد آمده بودند روز جهانی زن را جشن گرفتند. برای تدارک این جلسه فعالین کمیته طی چند هفته در جلسات عمومی انجمن ها و گروههای مختلف حضور یافتند و به تبلیغ فراخوان کمیته و دعوت به مراسم هشت مارس پرداختند. منجمله آنها در مراسم گسترده (روز کومله) در فرانکفورت شرکت کرده، پیامی ارائه داده و حضار را به شرکت در برنامه (روز جهانی زن) دعوت کردند که با استقبال روبرو شد. مراسم روز جهانی زن در کلن از این قرار بود: سخنرانی مرکزی «کمیته برگزار کننده هشت مارس»، سخنرانی یکی از فعالین زن جنبش افغانستان، موسیقی ایرانی با خوانندگی میهن جزنی، رقص و موسیقی ترکی و کردی. متاسفانه به علت کمبود وقت و مشکلات تدارکاتی پیام های ارائه شده خوانده نشد.  در این مراسم فیلم تظاهرات زنان در سال 57 علیه حجاب اجباری خمینی بنام سال صفر نمایش داده شد. این فیلم توسط فعالین «کمیته برگزارکننده ...» برای اولین بار به فارسی ترجمه شد.

آلمان – برمن: روز 5 مارس (گروه آزاده) جلسه ای به مناسبت روز جهانی زن برگزار کرد. در این مراسم یک سخنرانی پریامون موضوع" زنان و مهاجرت" از طرف «کمیته برگزار کننده هشت مارس» ایراد شد. در این مراسم فیلم ترجمه شده "سال صفر"  توسط «کمیته برگزار کننده....» که تظاهرات زنان ایرانی در اسفند 57 بود نیز نمایش داده شد. در این جلسه بیش از 50 زن  و مرد در مباحث این جلسه شرکت کردند.

آلمان – برمن

روز 6 مارس گروه «دکولورس» جلسه ای برگزار کرد که یکی از فعالین  «کمیته برگزار کننده 8 مارس» سخنرانی در خصوص مسئله زنان ارائه داد.

سوئیس – برن

روز 8 مارس 98 مراسمی به مناسبت روز جهانی زن برگزار شد. روز قبل از مراسم حامیان فراخوان «کمیته برگزار کننده 8 مارس» در جلسه ای شورای دمکراتیک ایرانیان در زوریخ شرکت کردند و برای آشنا کردن بیشتر شرکت کنندگان با مواضع و فعالیت های «کمیته برگزار کننده 8 مارس» فشرده ای از فراخوان این کمیته را در آنجا خواندند. آنها در این جلسه جزوه "تاریخچه هشت مارس" منتشر شده از جانب «کمیته برگزارکننده...» و متن کامل فراخوان را توزیع کردند. در این جلسه تاریخ و محل برگزاری روز جهانی زن در شهر برن و شهر کلن آلمان تبلیغ شد.

در مراسم روز جهانی زن در برن خلاصه ای از سخنرانی مرکزی «کمیته برگزارکننده 8 مارس» ارائه شد. هم چنین در این مراسم فیلم "سال صفر" نیز نمایش داده شد. این جلسه سرآغاز نزدیک و پیوند مبارزاتی افراد شرکت کننده حول اهداف و مواضع فراخوان "کمیته برگزارکننده 8 مارس» شد.

انگلستان – لندن

حدود 90 نفر زن و مرد ایرانی، افغانی، عرب، تامیل و انگلیسی هشت مارس روز جهانی زن را جشن گرفتند. این مراسم بسیار شاد و گرم و جدی بود. جلسه با خوشامدگویی «کمیته برگزارکننده 8 مارس» آغاز شد. سپس ناهید نعیمی ترانه ای اجرا کرد. پس از آن سخنرانی مرکزی «کمیته برگزار کننده....» ایراد شد. پس از آن مینا اسدی شاعر مبارز ایرانی به شعرخوانی پرداخت. او در مورد یکی از اشعارش که پس از انقلاب ایران سروده بود گفت این شعر علیه خاتمی و اعوان و انصارش نیز هست. در فواصل شعر خوانی مینا اسدی، ناهید نعیمی ترانه های دیگری را اجرا کرد. سپس لیلا قرایی سخنرانی کرد. او در مورد موانع عملی جنبش زنان و چگونگی برون رفت از آن سخنرانی کرد. در بخش دیگری از برنامه زیبا کرباسی شاعر جوان به شعر خوانی پرداخت. بیشتر اشعار او نیز بازتاب ستم بر زن بود. سپس پیام تشکلات مختلف در حکایت از این مراسم خوانده شد. در پایان فیلم تظاهرات زنان سال 57 ایران نمایش داده شد.

 بیش از 800 زن افغانستانی، روز جهانی زن را درشهر کویته( پاکستان) جشن گرفتند!

روز یکشنبه هشتم مارس، با تلاش « دسته برگزار کننده هشت مارچ» در یکی از محلات مهاجرین افغانستانی در کویته پاکستان، روز جهانی زن در فضائی شورانگیز  جشن گرفته شد.

فعالین « دسته برگزار کننده هشت مارچ» با بلند گو درمحله براه افتاده و زنان را به شرکت در مراسم فرا خواندند. این جشن در حیاط یک مدارسه برگزار شد. موسیقی انقلابی فضای محله را تغییر داده بود. مراسم شامل سخنرانی، حکایت رنجها و شعر خوانی بود. در پایان، قطعنامه ای نیز خوانده شد. بیش از هشتصد زن و دختر جوان  با روحیه پرشور و اشتیاق فراوان در این مراسم شرکت کردند. حتی پس از اتمام مراسم، دسته های زن هنوز راهی محل جشن بودند.

دختران جوان هیجان زده بودند و زنان مسن تر شگفت زده و خوشحال از این که فرصتی برای گرد هم آئی زنان ایجاد شده است. بسیاری از زنان و دختران می گفتند « ما نمی خواهیم فقط یکبار جشن بگیریم، می خواهیم هر ماه از این جشنها داشته باشیم.» در انتهای برنامه زمانی که یک زن ایرانی طرفدار جمهوری اسلامی از حجاب اسلامی دفاع کرد، بشدت مورد اعتراض زنان و بویژه دختران جوان قرار گرفت. وقتی ابعاد اعتراض بالا گرفت، زن ایرانی گریه کنان مراسم را ترک کرد. از این مراسم فیلم نیز تهیه شد. بنا به درخواست دختران جوان قرار شد این جشن در مدرسه آنان دوباره برگزار شود. روز نهم مارس، سرویس جهانی رادیو« بی بی سی» خبر داد که بین 800 تا 1000 زن در کویته پاکستان، روز جهانی زن را جشن گرفتند.

برگزاری این مراسم با توجه به حدت مسئله زن درافغانستان، و بویژه ترفندها و طرحهای نیروهای مرتجع و قدرتهای جهانی در مورد زنان افغانستانی از اهمیتی فوق العاده برخوردار بود. کافیست به این نکته اشاره کنیم که همزمان، نیروهای مرتجع و زن ستیز ائتلاف شمال که با طلبان در رقابتند، مراسمی بمناسبت روز زن در مزار شریف برگزار کردند. در این مراسم که با حضور و تشویق باصطلاح « سازمانهای غیر حکومتی » (مرتبط با نهادهای بین المللی) برگزار شد، معصومه ابتکار از طرف دولت جمهوری اسلامی حضور یافت و پیام خاتمی درمورد باصطلاح « جایگاه رفیع زن در اسلام» را ارائه کرد. در پایان قطعنامه ای خوانده شد که در آن از آمریکا، اروپا، پاکستان و جمهوری اسلامی ایرانی خواسته شده بود به زنان افغانستانی یاری رسانند!

فراخوان «دسته برگزار کننده 8 مارچ» در کویته پاکستان:

روز جهانی زن را هرچه رزمنده تر تجلیل نماییم!

8 مارس روز جهانی در حالی فرا می رسد که آخرین سالهای قرن 20 در حال سپری شدن است. حاکمیت عقب گرا و قرون وسطی که در آستانه قرن 20 بر افغانستان فرمان می راند، زنجیرهای اسارت بر دستها و پاهای زنان را بیشتر از پیش تحکیم نموده و موقعیت بردگی و نیمه بردگی آنان را تداوم می بخشد.

ستم بر زنان از درون خانواده تا پهنه وسیع جامعه عمق و گسترش دارد. ازدواجهای اجباری، خرید و فروش، لت و کوب، تبعیضات گوناگون و سایر اشکال ستم بر زنان و دختران، به مثابه رسوم و سنن پذیرفته شده در خانواده ها رواج گسترده دارد. درعرصه جامعه، محرومیت زنان از کار بیرون از خانه و فعالیتهای اجتماعی و سیاسی، عنعنات اجتماعی مورد قبول تلقی می گردد. قدرتمندان حاکم از یک جانب، اختلاف و به غنیمت گرفتن زنان و دختران و تجاوز بر آنان را به یک امر روزمره مبدل کرده اند و از جانب دیگر دروازه های معارف و حتی دروازه های حمام زنانه را بر روی آنان بسته اند. این وضعیت بهیچ وجه قابل تحمل نبوده و باید علیه آن بپا خواست. همانطوری که در قطعنامه اجتماعی اعتراضی زنان مهاجر افغانستانی مقیم کویته گفته شده است، زنان افغانستان برای تامین حقوقشان بجز پیشبرد مبارزات فعال علیه وضع موجود راه دیگری ندارند.

هم اکنون زنان مبارزی وجود دارند که  علیه اقدامات وحشیانه و مقررات تبعیضی طالبان و جهادی های هم قماشان آنان بپا می خیزند. زنان افغانستان حتی برای باز بودن حمام های زنانه هم قربانی می دهند. آنها در مقابله با تجاوزات و تعرضات باندهای مسلح حاکم و افراد مربوطه شان تا سر حد استفاده از اسلحه نیز پیش رفته اند و متجاوزین و متعرضین را غرقه در خون کرده اند. زنان رزمنده در خارج از کشور، از طریق تظاهرات، گرد هم آیی ها، کارهای نشراتی و فرهنگی و سایر اشکال فعالیتهای اجتماعی، مبارزاتشان را بپیش می برند. این مبارزات و جانفشانی های شجاعانه را باید هرچه بیشتر عمق و گسترش بخشید و به یک حرکت اجتماعی وسیع مبدل نمود.

تجلیل از روز جهانی زن اقدامیست در بزرگداشت مبارزات زنان و تلاشی برای متشکل تر کردن و وسعت بخشیدن بیشتر به آن. برگزاری هشت مارچ در افغانستان غیر قانونی است اما علیرغم این قانون جنگل، باید از این روز تجلیل شایسته بعمل آورد و سلاح رزم و پیکار را صیقل بیشتری بخشید.

قدر مسلم است که نه تنها تجلیل از روز جهانی زن بلکه مبارزات زنان برای  کسب حقوقشان در کل، بخشی است از مبارزه علیه نظام اسارت آور حاکم بر کشور و برقراری نظام عاری از هر نوع ستم. از جانب دیگر ستم بر زن نه تنها در جوامعی مثل افغانستان بلکه در کشورهای پیشرفته سرمایه داری نیز به صور و اشمال گوناگون به زنان اعمال می گردد و جزء جدایی ناپذیری از نظام ظالمانه حاکم بر جهان محسوب می گردد. از این جهت مبارزات زنان افغانستان نه تنها باید به مثابه بخشی از مبارزات حق طلبانه زنان سایر کشورهای جهان، بلکه باید بعنوان جزء جدایی نا پذیری از مبارزه بین المللی برای بر انداختن نظام ضد انسانی حاکم بر جهان و ایجاد نظام عادلانه جهانی به پیش برده شود.

 در ین میان پیوند و پیوستگی میان سرنوشت و مبارزه زنان افغانستانی و ایرانی؛ بنا به دلایل مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی از ویژگی و برجستگی خاصی برخوردار است. برین اساس است که باید مبارزات زنان افغانستانی و ایرانی هر چه بهم فشرده تر و متحدانه تر به پیش برده شود.

ما با تایید فراخوان کمیته برگزاری هشت مارچ که توسط یک عده از زنان مبارز ایرانی و افغانستانی در اروپا انتشار یافته، روز جهانی زن را تجلیل می نماییم. بیایید این تجلیل را هرچه رزمنده تر بعمل بیاوریم.

«دسته برگزار کننده هشت مارچ» - کویته پاکستان

فوریه 1998