گزارش شرکت در آکسیون 24 آگوست 2024

در 36 امین سالگرد قتل عام زندانیان سیاسی دهه 60 و تابستان خونین 67

روز یکشنبه 24 آگوست 2024 از ساعت 2 تا 4 بعدازظهر، فعالین سازمان زنان هشت مارس ( ایران- افغانستان) - واحد هلند، در آکسیون گرامیداشت یادمان به خون خفتگان دهه 60 و تابستان خونین 67 و در حمایت از مبارزات خانواده خاوران ها و مادران دادخواه و... که از جانب «کمیته حمایت از مبارزات کارگران و زحمتکشان در ایران» - هلند که فعالین سازمان چریکهای فدایی خلق در هلند از آن هستند همراه با برخی از فعالین سیاسی، در میدان دام آمستردام برگزار شده بود، شرکت کردند.

کمیته برگزار کنندگان با تصاویری از قتل عام زندانیان سیاسی دهه 60، عکس هایی از جانباختگان، عکس‌های زندانیان سیاسی در سالهای گوناگون، تصاویر مبارزاتی از مردم در ایران، تصاویری از کشته شدگان خیرش های گوناگون از جمله خیزش ژینا، بنرهایی که بر روی آنها شعارهای: «زندانی سیاسی آزاد باید گردد»، «جمهوری اسلامی نابود باید گردد»، «قسم به خون یاران ایستاده ایم تا پایان»، «نه به اعدام، اعدام را متوقف کنید»، را همراه داشتند. همچنین سازمان زنان هشت مارس، با بنرهای خود که حاوی تصاویر زنان زندانی سیاسی، شعار: «زن انقلاب رهایی! زن زندگی آزادی و....»، بود بخشی از میدان دام آمستردام را تزیین کرده بودند.

مراسم با خوش آمدگویی آغاز شد؛ سپس به اهمیت گرامیداشت 36 امین یادمان به خون خفتگان زندانیان سیاسی دهه 60 و اوج آن جنایت در تابستان خونین 67، به افشاء سایر جنایات رژیم جمهوری اسلامی، مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی و دفاع از مبارزات اقشار مختلف مردم در ایران گفته شد. یکی از گروه برگزار کننده متن بیانیه زنان زندانی سیاسی اوین را خواند.

یکی از سخنرانان این مراسم رفیق محمد هُشی از جان بردگان زندانی سیاسی دهه 60 بود که به زبان انگلیسی، با تسلط کامل در دو بخش به فاجعه قتل‌عام زندانیان سیاسی در دهه شصت و تابستان خونبار 67 پرداخت و شرایط زندانیان سیاسی زن و مرد، بی توجهی دولت های اروپایی، مبارزات زندانیان سیاسی و خانواده های دادخواه، و مبارزات مردم علیه جمهوری اسلامی را مطرح کرد.

سخنران دیگر رفیق اصغر فتاحی فعال کارگری و زندانی سیاسی دو رژیم پهلوی و جمهوری اسلامی بود که به موقعیت و شرایط در دو دوره زندانی بودنش را شرح داد و همچنین به شرایط سایر زندانیان سیاسی و برخوردهای غیر انسانی در هر دو رژیم  پرداخته و ضمن افشای جنایات گوناگون جمهوری اسلامی، بطور مشخص بر اهمیت ادامه مبارزات و ضرورت حمایت از مبارزات مردم در ایران و بخصوص زندانیان سیاسی اشاره و تاکید کرد.

در بخش دیگر، یکی از فعالین سازمان زنان هشت مارس گزیده ای از اعلامیه این سازمان، که به مناسبت 36 امین سالگرد قتل عام زندانیان سیاسی، تحت عنوان: «مبارزه علیه اعدام را به مبارزه توده ای و گسترده بدل کنیم!»، را خواند،: که به افشای جنایات رژیم از بدو قدرت گیری، اجباری کردن حجاب و به بند کشیدن زنان، سرکوب مردم کردستان و ترکمن صحرا، قتل عام زندانیان سیاسی دهه 60، ترور فعالین و اعضای سازمانها در داخل و خارج از کشور، قتل های زنجیره ای، قتل دانشجویان، سرکوب خیزش ها و اعتراضات مردم ستمدیده، اشاره شده بود و همچنین بر مبارزات مردمی، بخصوص به جایگاه و نقش تعیین کننده زنان در مبارزات گوناگون از جمله خیزش ژینا، که نفس رژیم زنستیز و فاشیست جمهوری اسلامی را گرفتند، تأکید گردید. به اهمیت مبارزات زنان زندانی سیاسی در زندان های مختلف و بخصوص زنان زندانی سیاسی زندان اوین؛ که با پیوستن آنان به کارزار «سه شنبه های نه به اعدام» و پیش گذاشتن شعار: «بند زنان اوین، همصدا هم پیمان، تا لغو حکم اعدام، ایستاده ایم تا پایان» و اعتراض به حکم اعدام برای شریفه محمدی، نیز یاد شد. در پایان به اهمیت مبارزه متشکل و گسترده توده ای، علیه اعدام ها و شکستن درهای زندان و آزادی همه زندانیان سیاسی، که تنها با سرنگونی انقلابی رژیم جمهوری اسلامی مسیر خواهد بود. همچنین اشاره شد که تشکلات مبارز و انقلابی زنان همچون سازمان زنان هشت مارس، بر این اعتقاد است که علاوه بر مبارزه علیه حجاب اجباری که فشرده ی ستم جنسی و جنسیتی است؛ با پیشبرد مبارزات سازمان یافته در میان اقشار ستمدیده، بستر مورد نیاز انقلاب و راه برای سرنگونی انقلابی رژیم محقق خواهد شد.

اعلامیه های سازمان زنان هشت مارس و نیروهای برگزار کنندۀ این اکسیون به زبان هلندی و انگلیسی و فارسی در بین حاضرین و عابرین پخش شد که مورد توجه قرار گرفتند. در طول تمام برنامه پخش موزیک های انقلابی و شعار دادن، توجه حاضرین و عابرین را جلب می کرد. فعالین هشت مارس، با برخی از کسانی که به برنامه توجه بیشتری می کردند و اعلامیه می گرفتند، به گفتگو پرداخته و ضمن توضیحاتی در مورد شرایط کنونی مردم ایران، دلیل برگزاری این تجمع و اهمیت محکوم کردن اعدام ها در ایران را شرح می دادند که بعضا با اعلام همبستگی و همدلی مخاطبین همراه بود. اعلامیه های سازمان زنان هشت مارس و نیروهای برگزار کنندۀ این اکسیون به زبان هلندی و انگلیسی و فارسی در بین حاضرین و عابرین پخش شد که مورد توجه قرار گرفتند. در طول تمام برنامه پخش موزیک های انقلابی و شعار دادن، توجه حاضرین و عابرین را جلب می کرد. فعالین هشت مارس، با برخی از کسانی که به برنامه توجه بیشتری می کردند و اعلامیه می گرفتند، به گفتگو پرداخته و ضمن توضیحاتی در مورد شرایط کنونی مردم ایران، دلیل برگزاری این تجمع و اهمیت محکوم کردن اعدام ها در ایران را شرح می دادند که بعضا با اعلام همبستگی و همدلی مخاطبین همراه بود.

سازمان زنان هشت مارس (ایران - افغانستان) - هلند

۲۷ آگوست ۲۰۲۴