چه کسانی می توانند قاتلین این سه زن کرد باشند؟

 

در حالی که مقامات ترکیه و برخی افراد بالای پ ک ک، هریک عاملان این جنایت را در جبهه دیگری جستجو می کنند، محمت بارانسو، یک روزنامه‌نگار معروف از روزنامه ترکی «طرف»، نوشت که احتمال می‌رود این قتل به مأموریت از سوی دولت ترکیه صورت گرفته باشد که قصد دارد سریعاً افراد رهبری پ ک ک را حذف کند.

در پی قتل سه زن عضو پ ک ک در پاریس، بحث بر سر عوامل پشت پرده قتل بالا گرفت و افزون بر گمانه زنی ها، روابط ترکیه و فرانسه را نیز تیره کرد.

در حالی که مقامات ترکیه و برخی افراد بالای پ ک ک، هریک عاملان این جنایت را در جبهه دیگری جستجو می کنند، محمت بارانسو، یک روزنامه‌نگار معروف از روزنامه ترکی «طرف»، نوشت که احتمال می‌رود این قتل به مأموریت از سوی دولت ترکیه صورت گرفته باشد که قصد دارد سریعاً افراد رهبری پ ک ک را حذف کند. وی می نویسد: بگذارید صریح بگویم که اگر 20 تن رهبران اصلی حذف شوند،90 درصد قدرت پ ک ک فلج شده است.

به گزارش استاندارد اتریش، روُس ویلسون، در نظری که در سال 2007 توسط ویکی لیکس افشا شد، نوشته بود که سکینه جانسیز، یکی از سه زن به قتل رسیده، تأمین کننده کمک‌های مالی، تهیه کننده سلاح و استراتژ تاکتیکی پ ک ک است.

خشم ترکیه از ملاقات های جانسیز با فرانسوا اولاند

از سوی دیگر به گزارش رویترز، دولت ترکیه از فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، خواست که در باره روابط خود با سکینه جانسیز توضیح دهد. رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، از اولاند خواست در باره علل این دیدار ها توضیح دهد. وی از جمله گفت: این چه سیاستی است؟ شما چطور دیدار های مرتب با اعضای سازمانی داشتید که به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شده بود؟

اولاند روز پنج‌شنبه گذشته در مقابل روزنامه نگاران گفته بود که یکی از قربانیان ترور دیدار های مرتب را با سیاستمداران فرانسوی سازمان می‌داده و برای سیاستمداران فرانسوی شناخته شده بوده است.

تظاهرات اعتراضی کردها

پس از قتل سه زن کرد در پاریس، کردها در بسیاری از شهرهای جهان از جمله استانبول، با حمل تصاویر قربانیان ترور، دست به تظاهرات زدند. اما بزرگ ترین تظاهرات با شرکت 15 هزار نفر روز شنبه12 ژانویه در پاریس برگزار شد. تظاهر کنندگان که از کشورهای مختلف راهی پایتخت فرانسه شده بودند، پلاکاردهایی در دست داشته و خواهان دستگیری هرچه زودتر قاتلان و اشد مجازات برای آنان شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پلیس فرانسه نیز رقم شرکت کنندگان در این تظاهرات را تأیید کرده است ، که علاوه بر پلاکارد ها و عکس ها، پرچم پ ک ک را در دست داشتند. یکی از این تظاهر کنندگان گفت:ما تنها می‌خواهیم بدانیم مرتکب این جنایت وحشتناک کیست و چرا دست به این جنایت زده اند.

زنان، یک سوم اعضای پ ک ک

قتل سکینه جانسیز، فیدان دوغان و لیلا سویلمز، بار دیگر نگاه‌ها را متوجه حضور زنان در میان اعضای پ ک ک کرد.

سکینه جانسیز، یکی از بنیانگذاران پ ک ک، در سال 1978 و از افراد مورد اعتماد عبدالله اوجالان، رهبر حزب کارگران کردستان، بود و رهبری یگان زنان را بر عهده داشت.

به گزارش روزنامه آلمانی«زود کوریر»، گاه تا یک سوم از 5000 رزمنده پ ک ک را زنان تشکیل می‌داده اند. علت آن مشکلات زنان جوان در جامعه سنتی ارزیابی شده که موجب می‌شود تا آن‌ها شعار های پ ک ک را مبنی بر «آزاد کننده زنان» بپذیرند.

بسیاری از زنان زندگی در میان گروه شورشیان را امکانی برای فرار از عقب‌ماندگی و فشار های جامعه مردسالار می دانند. افزون بر آن، بد رفتاری و آزار جنسی آنان توسط نیروهای امنیتی ترکیه، به ویژه در سال‌های 1990 یکی از علل پیوستن آنان به گروه‌های مسلح پ ک ک ارزیابی شده است.

در کتاب «سمبل ها، بازیگران و زنان در پ ک ک»، نوشته پر سر و صدای نجاتی الکان، آمده است که از هر پنج زن عضو پ ک ک، چهار تن آنان زیر 25 سال سن دارند

منبع: بی بی سی