گزارش روز اول آکسیون 24 نوامبر به مناسبت روز جهانی مبارزه علیه خشونت بر زنان

گزارش روز دوم

گزارش روز دوم آکسیون 25 نوامبر

به مناسبت روز جهانی مبارزه علیه خشونت بر زنان

برمن / آلمان

 

در روزهای 24 و 25 نوامبر 2018،  ما فعالان کارزار و سازمان زنان 8 مارس در شهر برمن آلمان، به همراه "کنفرانس زنان شهربرمن" که شامل چند حزب و سازمان رادیکال جنبش زنان شهر از ملیت های مختلف است، اکسیون های اعتراضی به مناسبت روز جهانی مبارزه با خشونت بر زنان، برگزار کردیم.

 

برنامه یکشنبه 25 نوامبر

 

مثل برنامه روز قبل، ما به عنوان فعالین کارزار و 8 مارس، به همراه سایر گروه هایی که تحت عنوان" کنفرانس زنان شهر برمن" این گردهم آیی را تدارک دیده بودیم، در این روز هم جلسه 3 ساعته ای را برنامه ریزی کرده بودیم. هر یک از نیروها گزارشی را از معضلات زنان در کشورهای مختلف، همراه با فیلم و عکس تهیه کرده بود و قرار بود بعد از ارائه گزارش در رابطه با موضوعات طرح شده بحث و گفتگوی جمعی داشته باشیم.

 

همه برگزار کنندگان با هم، قبل از شروع برنامه، سالن را با نصب پرچم ها، شعارها و تصاویری که نمایانگراشکال مختلف ستم بر زنان و مبارزات آنان بود، تزیین کرده و بوفه غذای سرد و نوشیدنی برای پذیرایی از میهمانان را آماده کردیم. پرچم کارزار و سازمان زنان 8 مارس و تصاویر دختران خیابان انقلاب و سایر مبارزات زنان ایران هم بر روی دیوارها نصب شد و روی یک میز بیانیه های کارزار به آلمانی، فارسی و انگلیسی قرار داده شد. چند شماره از نشریه های سازمان زنان 8 مارس، صندوق کمک مالی و آدرس خروجی های کارزار و آدرس ایمیل تماس با فعالین کارزار در شهر برمن هم که به شکل کارت های کوچکی آماده شده بود، روی میزها قرار گرفت.

 

20181125_112420 (1) (Andere)20181125_112432 (1) (Andere)

 

20181125_112451 (Andere)20181125_114829 (1) (Andere)

 

با شروع برنامه، کم کم جمعیتی حدود 40 نفر در سالن جمع شدند. یکی از دوستان ما مسئولیت مُدراتوری برنامه را به عهده داشت. در ابتدا متنی در معرفی "کنفرانس زنان شهر برمن"، فعالیت ها و اهدافش، خوانده شد و در ادامه هریک از گروه ها گزارش خود را ارائه کردند.

 

 زنان کرد در رابطه با شرایط سخت زنان کردستان، مبارزات زنان روژاوا و آزاد سازی چند زن ایزدی تصاویری را به نمایش گذاشتند و شرایط منطقه را توضیح دادند.

 

 گزارش دیگری توسط حزب مارکسیست لنینیست آلمان در رابطه با دادگاهی و جریمه شدن پزشک زنی در آلمان، که در هوم پیج خود در رابطه با کورتاژ توضیحاتی داده بود و آدرس کلینیکی که خود در آن مشغول کار است و زنان می توانند برای سقط جنین به آن مراجعه کنند را اعلام کرده بود را ارائه کردند. این زن محکوم به پرداخت مبلغ 6000 اویرو جریمه شد. این ماجرا مبارزات بسیاری را از طرف زنان در دفاع از حق سقط جنین و رد و بدل کردن آزادانه اطلاعات در این مورد بر انگیخت. برای مثال زنانی به دفاع از این پزشک جلوی دادگاه تظاهرات کرده و با برهنه شدن از حق خود بر بدن اشان دفاع کرده بودند که توسط پلیس دستگیر شدند.

20181125_122606 (Andere)20181125_122654 (Andere)

 

20181125_120939 (Andere)20181125_115144_resized (Andere)

 

تأتر کوتاهی هم توسط گروه کوراژ پخش شد، در نقدِ برخورد غیر دمکراتیک احزاب دولتی آلمان که در یک مبارزه مشترک بر علیه قوانین جدیدی که اختیارات پلیس را افزایش می دهد، انجام داده بودند. این تأتر کوتاه نشان می داد که چگونه احزاب دولتی ای که به اصطلاح ضد این قانون بودند در یک حرکت اعتراضیِ همه گانی، مانع از ابراز و اعمال نظر از طرف گروه های چپ و رادیکال شده بودند و این اعتراضات را به کنترل خود درآورده بودند.

 

ما هم فیلم کوتاهی را آماده کرده بودیم که دقایق اولیه فیلم با پخشِ بخش هایی از فیلم سال صفر، آغاز جنبش نوین زنان را به نمایش می گذاشت و در ادامه، فیلم و تصاویری از درگیری های وحشیانه گشت ارشاد با زنان "بدحجاب"، طی 40 سال گذشته و در انتها مبارزات زنان خیابان انقلاب نشان داده می شد. یکی از دوستان ما، هم زمان و متناسب با پخش فیلم، توضیحاتی در رابطه با 40 سال مبارزه زنان در مقابل حجاب اجباری و برنامه کارزار در حمایت از مبارزات زنان ایران در مارش 3 روزه همزمان با روز زن 2019، را بیان می نمود. نمایش فیلم با استقبال حاضرین مواجه شد و سئوالات زیادی را به دنبال داشت که دوستان ما تلاش می کردند به آن ها پاسخ دهند.

 

در بخش بحث عمومی، یکی از حاضرین به اهمیت نقش مادران در تعیین جایگاه دختران و پسران در خانواده پرداخت. یکی از دوستان ما در پاسخ ، اولویت نقش سیاست های کلان اجتماعی، فرهنگ و مذهب را روی آحاد جامعه توضیح داد و نشان داد که نقشی که مادران ایفا می کنند هم خود متاثر از این عوامل است. بنیادگرایی مذهبی و امپریالیسم حامی فرهنگ مردسالار هستند و خشونت دولتی، اجتماعی و خانگی  را در جامعه نهادینه می کنند.

 

20181125_122016_resized (1) (Andere)

 

20181125_122117_resized (1) (Andere)

 

 

متاسفانه فرصت برای بخش بحث و گفتگوی عمومی بسیار کوتاه بود و نتوانستیم به اندازه کافی از این قسمت برای ارتباط با شرکت کنندگان استفاده کنیم ولی در مجموع برنامه پر تنوع و جذابی ارائه شد و حاضرین در تمام طول برنامه با علاقه مطالب را دنبال می کردند.

 

 کارزار مبارزه با خشونت دولتی، اجتماعی و خانگی بر زنان در ایرن- شهر برمن

سازمان زنان 8 مارس (ایران-افغانستان) – واحد برمن

نوامبر 2018