به حزب کمونیست ایران مارکسیست-لننیست-ماءوییست

  به حزب کمونیست ایران مارکسیست- لننیست- مائوئيست 

رفقای عزیز !

میتوان در فقدان رفیق آذر درخشان سوگواری نمود، به ماتم نشست ودرخویشتن خویش فرو رفت .میتوان هم اما  اندوهگین گشت ولی در خویش فرو نرفت و آن آمال،آن افق و آن راه سترکی را مادیت بخشید که رفیق آذر تا آخرین لحظات زنگی پربارش بر آنها پای فشرد. بدون تردید همه ما دومین را انتخاب میکنیم.

تردیدی نیست که فقدان او ضایعه ای بس عظیم است،برای همه آنانیکه از خلال نوشته هایش او را شناختند ، برای همه آنانیکه هم پای او رزمیدند ، برای همه آنانیکه همدوش او نوشتند ،خواندند ،جنگیدند و صمیمیتش را از آن خویش ساختند.

تردیدی نیست که جنبش کمونیستی  و جنبش رهایی زنان یکی از رزمندگان پرشور خود را از دست داد،آنهم در هنگامه ای که نیاز به جنگنده گانی از جنس او بیش از همیشه احساس میشودواین را به جد میگوییم. بسیاری از ما فریاد پرطنین وخشم آلوود او را در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در انتهای مارش 5 روزه  کارزاز زنان فراموش نمیکنیم، آنزمان که خطاب به جانیان اسلامی فریاد میزد :  ّ در مقابل شما زن ستیزان جمهوری اسلامی صد ها زن ایستاده اند. در مقبل شمانسلی از زنان ایستاده اند که روز زن سال 57 به خیابان آمدند تا به حکم حجاب اجباری خمینی شما اعتراض کنند. آنان به شما گفتند که نخواهیم گذاشت که آرامش ببینید. آنان به شما گفتند که حاشا اگر با نظام ارتجایی شما لحظه ای آشتی کنند. شما آنان را سرکوب کردید.اما امروز نسل های دیگر نیز به صفوف ما پیوسته

اند،نسل جدیدی که مانند موجی از پشت آمده و موج ما را به جلو رانده است. با این حال باید به شما گفت عمرتان بر باد است. ّ

ورفیق آذر یکی از آن زنان سال 57 –سال صفر- بود ویکی از آنانی که شانه هایش را برگامهای نسل بعد خویش قرار دادکه بر فراز شانه او، این رزم را به پیش رانند.

نقطه عزیمت رفیق آذردر برخورد به فرودستی زنان از موضع کمونیسم بود،بی جهت نبود که نوشت: ... زنان کمونیست روابط اجتماعی که زنان را به بند کشیده را به مصاف میطلبند.این زنان تلاش میکنند به زنان ستمدیده  توضیح دهند که راز این روابط اجتماعی چیست که در آن جایگاه او این قدر فرو دست است و این که این روبط اجتماعی چطوری متصل به یک روابط تولیدی استثمارگرانه میباشد که همان نظام سرمایه داری است.

 در عین حال نقطه عزیمت رفیق آذردر برخورد به فرودستی زنان از موضع انقلاب بود. بی جهت نیست که شلاق بی رحم انتقادش را بر کمپینیان فرود آورد، آنانی که به عبث در تلاش بودند که دره عمیق میان زنان سال صفر و سرکوب کنندگان آنانرا پر کنند .ودرست از موضع انقلاب است که عمیقا بر این باور است که  ّ بدون متحد کردن اکثریت جامعه و متحول کردنشان انقلاب اجتماعی ّ  را نمیتوان سازمان داد. این روحیه وحدت طلبانه شاید یکی از برجسته ترین خصوصیات رفیق آذر بود.

همه  اعضای حزب کمونیست ایران با شما، با خانواده و بستگان رفیق آذر عمیقا همدردیم. او در ما زنده خواهد ماند.

  کمیته مرکزی حزب کمونیست ایران

8.6.2012

* - اين پيام در مراسم بزرگداشت رفيق آذر درخشان در پاريس خوانده شد.