آزار جنسی یک دانشجوی مصری در حیاط دانشگاه، اینجا اذیت دختران جرم نیست.

·                شاید دیگر بر کسی پوشیده نباشد که میزان آزار جنسی زنان در خیابان ها و اماکن عمومی در بسیار بالاست، اما این مورد اخیر، بسیاری از جامعه مصر را شوکه کرده است. یک دانشجوی دختر توسط گروهی از دانشجویان در داخل دانشگاه و مقابل دید بسیاری از دانشجویان در صحن دانشگاه مورد آزار جنسی قرار میگیرد، اما مقامات دانشگاه و حتی برخی روزنامه نگاران مصری به سرعت انگشت اتهام را به سوی دختری که مورد هتک حرمت قرار گرفته، نشانه میروند و میگویند لباس او زیادی تحریک کننده بوده است!

·                ویدئوی آزار جنسی این دختر دانشجوی مصری روز 16 مارس حتی در شبکه های تلویزیونی مصر نیز منتشر شد، در این ویدئو دقایقی پس از آزار جنسی دختر دیده میشود، او یک ساپورت به تن دارد و یک بالا پوش صورتی پوشیده است و توسط حراست دانشگاه به خارج دانشگاه هدایت میشود در حالی که گروهی از دانشجویان همچنان در حال مسخره کردن او هستند!

بر اساس گفته شاهدان زنده، این زن جوان، در حیات دانشگاه توسط گروهی از دانشجویان مورد حمله قرار میگیرد، در ابتدا گروهی از جوانان به وی توهین میکنند و سپس سعی میکنند او را عریان کنند، او سپس به دستشویی زنانه پناه میبرد و در آنجا منتظر میماند تا حراست دانشگاه از راه برسد و او را تا خارج از دانشگاه و برای گرفتن تاکسی همراهی کند.

یکی از مقامات دانشگاه، جابر ناصر در واکنش به این ماجرا در گفتگو با یک شبکه خبری محلی گفته است: این دختر زمانی که وارد دانشگاه شده، یک دامن بلند نیز به تن داشته است و گرنه حراست دانشگاه اجازه نمیدادند وی با این وضع وارد دانشگاه شود، او پس از ورود به دانشگاه این دامن بلند را درآورده است. دانشگاه قانونی برای لباس دانشجویان ندارد اما به هر حال دانشجویان باید عرف جامعه خود را رعایت کنند.

این اتفافات منجر به واکنش در فضای شبکه مجازی مصر شد. بسیاری در شبکه های مجازی خواهان استعفای رییس دانشگاه شدند. به هر حال رییس دانشگاه عذرخواهی کرده و توضیح داده است، نمیخواسته مسوولیت این اتفاق را به گردن دختر قربانی بیندازد. او همچنین قول داد تا مسببین این اتفاق به دستگاه قضایی معرفی شوند.

در مصر آزار جنسی زنان جرم نیست

فتحی فرید سخنگو و بنیانگذار کمیپین «من شاهد یک آزار جنسی بودم» است او از اولین کسانی است که اطلاعات این آزار جنسی را در اختیار رسانه ها قرار داد.

این اولین بار نیست که یک دانشجوی دختر در این دانشگاه قربانی آزار جنسی قرار میگیرد. اما این اولین بار است که چنین آزار و اذبتی جنسی ای در حیات دانشگاه و مقابل چشم دیگران صورت میگیرد. به نظر میرسد این پدیده وارد مرحله خطرناکی شده، چرا که در ویدئوها مشخص است که هیچ کدام از حمله کننده اساسا ترسی از اینکه مورد پیگرد قانونی قرار بگیرند ندارند.

متاسفانه فضای «آسیب ناپذیری» حمله کنندگان، مهاجمان جنسی را در مصر گستاخ کرده است. وضعیت تهاجم و آزار جنسی پس از انقلاب در مصر در سال 2011 بدتر نیز شده است. مهاجمان جنسی از وضعیت بی ثبات و بی قانون سوء استفاده کردند و حتی گزارشهای متعددی از آزار جنسی زنان در میدان التحریر نیز داشتیم. ما از زمان سقوط مبارک در تلاشیم تا آزار جنسی در کنار تجاوز جنسی نیز به عنوان یک جرم در مصر شناخته شود. در مصر آزار جنسی بر خلاف تجاوز جنسی یک جرم به حساب نمی آید.

حتی در خلال تظاهرات علیه محمد مرسی در سال 2012، کمیسیون حقوق بشر پارلمان که تحت کنترل اسلام گرایان بود، حتی گزارش داد که زنان در میدان التحریر توسط خود زنان نیز قربانی آزار جنسی شده اند!

آزار جنسی زنان توسط زنان!

متاسفانه فضای آزار و اذیت زنان همچنان در مصر بسیار فراگیر است. بسیاری از مردم به خصوص روزنامه نگاران تلاش میکنند به نوعی حملات جنسی را توجیه کنند، این غیر قابل قبول است. ما با مقامات دانشگا قاهره صحبت کرده ایم و او به ما قول داد تا علیه آزار جنسی در دانشگاه اقدامات جدی ای انجام دهد.

بدترین نکته در این میان آن است که بسیاری از زنانی که به خاطر آزار جنسی به مراکز پلیس رفته و شکایت کرده اند میگویند در مراکز پلیس نیز به شدت با آنها بدرفتاری شده است. علاوه بر این بسیاری از زنان ترجیح میدهند به خاطر حفظ آبروی خود هیچ اقدامی علیه مهاجم انجام ندهند.

به رغم این مسایل، من خوشبین هستم. زنان متوجه شده اند که مقامات کاری برای آنها نمیکنند در نتیجه آنها حدود سه سالی است که خودشان، درحال ارگانیزه کردن خودشان برای مبارزه با این پدیده هستند. اکنون گروه های برای مداخله در این مسایل تشکیل داده اند و اپلیکیشن و وبسایت هایی برای گزارش کردن مهاجمان ایجاد شده است. همچنین کلاسهایی برای دفاع شخصی زنان برگزار میشود.

آزار جنسی زنان یکی از معضلات اصلی جامعه مصر است. بر اساس گزارش سازمان ملل در بیشتر کشورهای عرب، بیش از 99 درصد زنان میگویند که مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته اند.

http://observers.france24.com/fa/content/20140321-sex-harrasment-girl-university-egypt-crime