دکتر جکیل و مستر هاید*

دکتر جکیل و مستر هاید*

رزا

آنچه در زیر می خوانید گزیده ایست از صحبت های رزا که از طرف سازمان زنان هشت مارس در جلسه پالتاکی اتحاد سوسیالیستها ارائه شد. (هشت مارس)

این ماجرای دلخراش در مقابل جنبش زنان و جنبش دمکراتیک مردم ایران و جامعه روشنفکری سوالات عمیقی را طرح می کند و ماجرا باید از این زاویه طرح شود. مسلما ما نه قادریم و نه قصدمان است و نه فکر می کنیم که با دادگاهی کردن و یا مجازات چگینی به اصل موضوع برسیم. یا مثلا تلاش برای اینکه علی چگینی بعنوان قاتل محاکمه شود چون فکر می کنیم کشوری که قتل در آن رخ داده است و جایی که قاعدتا باید چگینی محاکمه می شد خود این کشور قتلگاه زنان است و رژیم حاکم بر آن باید هزاران بار به جرم قتل هزاران زن محاکمه و مجازات شود. مسئله اين است كه  باعث و باني كليه جنايتهاي درون جامعه رژيم است و اين رژيم است كه به مدت ربع قرن عقب افتاده ترين افكار را تبليغ كرد و در كله مردان فرو كرده و به آنها امتيازات خاص داده در نتيجه اين رژیم نيست كه بخواهد قضاوت يا تنبيه كند.

آنچه در این ماجرا تکان دهنده است فصل مشترک زن ستیزانه بین برخی مردان روشنفکر با جمهوری اسلامی است. فصل مشترک مردسالارانه جامعه روشنفکری مردان با رژیم اسلامی است. فصل مشترک تفکر سکوت در مورد ستم بر زنان  در میان جنبشها و نهادهای مخالف رژیم با جمهوری اسلامی است و بالاخره نفوذ تفکر مردسالارانه در میان فعالین، نهادها و احزاب و سازمانهایی است که مدعی مبارزه برای جامعه ای دمکراتیک هستند، مدعی جامعه ای عاری از ستم و استثمار هستند و مدعی رهبری مردم در سرنگونی جمهوری اسلامی.

علی چگینی ها زیاد هستند آنها را همه جا می بینیم اما نمی توانیم آنها را شناسایی کنیم چرا که ازID   بسیار جذابی استفاده می کنند: دفاع از حقوق کارگران و زحمتکشان، دفاع از حق ملل در تعیین سرنوشت خویش. کافی است این ID را کمی  با طرح حقوق یک زن بویژه زنی که در مالکیت این آقایان است بخراشیم تا ببینیم که معمولا اینان مخالف استثمار همه انسانها هستند بجز استثمار همسر  خود. اینها معمولا  مدافع دادن حق تعیین سرنوشت  و جدایی میلیونها مردم ملل تحت ستم هستند اما حاضر نیستند حق تعیین سرنوشت به یک فرد، فقط یک نفر، همانا همسرشان بدهند! اینها معمولا و «حقیقتا» مخالف ستم و استثمار هستند بجز ستم بر زن؟!!!  اینها« واقعا» می خواهند جامعه ای عاری از ستم و استثمار بوجود بیاوند بجز ستم و استثمار زنان!!!  اینها در ترسیم جامعه مدرن و آزاد و دمکراتیک آتی بسیار جلو می روند حتی بر سر اینکه داد و ستد و تغذیه انسانها چه تغییری می کند ذهنی فعال و پویا دارند اما وای به حال زنی که بخواهد ذره ای نهاد پوسیده خانواده را خدشه دار کند، با استعدادی شگرف قادرند پیشروترین و علمی ترین فلسفه را بکار گیرند تا از پوسیده ترین پدیده ها و عقاید دفاع کنند! و این رشته سر دراز دارد....

اینها در کره مریخ نیستند اینها در کنار ما هستند در تشکلات و احزاب، در جامعه روشنفکری و همه جا و ما نیز  بخوبی آنان را تحمل می کنیم چون آنها در کنار ما علیه ارتجاع جمهوری اسلامی مبارزه می کنند. زیرا ارتجاع جمهوری اسلامی محدود به مشتی آخوند و قوانین اسلامی می شود و نه مناسبات، عقاید و ارزشهایی که عمیقا ضد زن است. سیاست و ایدئولوژی جمهوری اسلامی به  شکلی سطحی ترسیم می شود. اینجاست که عقاید ضد زن فیلسوفی مثل نیچه قابل تحمل می شود ولی عقاید ضد زن با پوسته اسلامی تحمل نمی شود. عقاید ارتجاعی مسیحی در مورد زنان بعنوان راه مدرنیسم تقدیس می شود چون گویا ستمگری و زن ستیزی فقط به تفکر ارتجاعی اسلامی محدود می شود. اینجا مفری برای افکار و عقاید و ارزش های زن ستیزانه غیر اسلامی یا سکولار ایجاد می شود.

چپ بودن هم محدود می شود به دفاع از حقوق کارگران و چند ادعای سطحی و آبکی در مورد حقوق زنان.

خلاصه کنم زن ستیزی تا مغز و استخوان جامعه ما قرار دارد. زن ستیزی تاریخ هزاران ساله دارد و جنبش زنان و جنبش دمکراتیک و کمونیستها نمی توانند با چند بند و برنامه این زشت ترین نیم رخ جامعه طبقاتی را محو و نابود کنند.  منظورم این نیست که نباید بند و برنامه باشد منظور این است که این بند و برنامه ها اولا سطحی هستند، ثانیا روی کاغذ، و ثالثا مادامی که مناسبات یک مرد با همسرش جزو مسائل خصوصی فرد محسوب می شود این بند و برنامه ها دیگر پشیزی ارزش مادی ندارند.  برای حل مسئله زنان نیاز به عمیق ترین خط انقلابی است. خط و تفکری که بخواهد جامعه را در عمیق ترین شیارها شخم بزند و مهم ترین مسئله زیر و رو کردن جامعه برایش دگرگونی وضعیت زنان باشد. فقط احزاب و سازمانها و نهادهای انقلابی با داشتن خط و تفکری انقلابی و همه جانبه در مورد مسئله زنان می توانند هزاران هزار مرد ستمگر را از امتیاز مردسالاری خلع ید کنند.

علی چگینی ها تا زمانی که ما به مسئله زنان به مثابه عمیق ترین مولفه تحولات دمکراتیک و نه حتی سوسیالیستی در جامعه نپردازیم تکثیر می شوند. یعنی تا زمانی که مسئله زنان نه فقط مسئله پیش پای زنان که مسئله پیش پای تمامی جنبش های اجتماعی بعنوان گامی مهم و فوری برای حرکت به جلو قرار گیرد و این جنبش ها با زنان برای رفع ستم جنسی متحد شوند. علی چگینی ها موقعی افشا می شوند که هیچ فردی نتواند با گفتن اینکه مخالف ستم جنسی است  خیالش را راحت کند، بلکه رزمنده حقوق زنان در حوزه خصوصی و عمومی باشد. خلاصه اینکه هر مردی قاتل نیمه زن ستیزانه خود شود....   

 

* در یکی از فیلم های دهه شصت، دکتری بنام جکیل که روزها آدم بسیار خوب و محترمی بود، بدلیل آزمایشاتی که روی خود انجام داده بود، شبها تبدیل به جانوری می شد که به قتل و جنایت می پرداخت. مستر هاید (هاید به معنی پنهان) نام نیمه شبانه دکتر جکیل بود.