اعتراض عفو بين الملل به حکم اعدام زن جوانی در ايران

اعتراض عفو بين الملل به حکم اعدام زن جوانی در ايران

سازمان عفو بين الملل به صدور حکم اعدام برای يک زن جوان ايرانی اعتراض کرده است.

بنا به گزارشی که در 13 دسامبر انتشار یافته، زن جوان ۱۹ ساله ای به نام ليلا از سوی شعبه 25دادگستری شهر اراک به اعدام محکوم شده است. پرونده ليلا هم اکنون برای ابرام و صدور حکم نهايی به ديوان عالی کشور رفته است.

به نظر عفو بين الملل، که در بسياری از رسانه های خارجی انعکاس يافته، حکم صادره درباره ليلا، حتی با قوانين جزايی جمهوری اسلامی نيز باطل است. طبق قانون مردان از پانزده سالگی و زنان از نه سالگی بالغ و در نتيجه مسئول اعمال خود به حساب می آيند. اما گزارش می رسد که ليلا از بلوغ عقلی برخوردار نيست و سن عقلی او از هشت سال فراتر نمی رود. اين سازمان با استناد به مصاحبه کوتاهی با اين زن جوان که در يکی از نشريات چاپ ايران درج شده، استدلال می کند که اقارير او در دانشگاه از روی عدم شعور بوده است.

گزارش محمد امينی را بشنويد

گفته می شود که ليلا در دادگاه توضيح داده است که مادرش او را به فحشا وا داشته و او با فروختن تن خود، به تأمين هزينه خانواده فقيرش کمک کرده است. ليلا چندين بار به عقد دايم يا موقت مردان سالمند درآمده است.

به گزارش رسانه ها اين زن جوان دو بار در زمان بارداری، يک بار در نه سالگی و بار ديگر در سيزده سالگی به خاطر "فساد اخلاقی و اقدام به ترويج فحشا" به تحمل شلاق محکوم شده و هر بار صد ضربه تازيانه خورده است.

ليلا که از چند ماه پيش در بازداشتگاه به سر می برد، مادر سه بچه، دو دختر دوقلو و يک پسر است.

به گزارش روزنامه ايندپندنت، چاپ لندن، در ماه اوت گذشته زن شانزده ساله ای به نام عاطفه در ايران اعدام شد، و احتمالا ليلا نيز سرنوشت مشابهی خواهد داشت. گفته می شود که عاطفه نيز از شعور عقلی کامل برخوردار نبوده است.

سازمان عفو بين الملل طی فراخوانی از تمام هواداران حقوق بشر خواسته است که به حکم صادره اعتراض کنند و از دادگستری ايران بخواهند که رأی دادگستری اراک را لغو کند.

 

آخرین اخبار و فعالیتهای مربوط به ژیلا و بختیار ایزدی و لیلا. م – گزارش ناهید ریاضى 2004

 گزارش ناهید ریاضى به مردم!

همانطور که همه در جریان هستند، رژیم جمهوری اسلامى دختر جوان دیگری به نام لیلا م را به جرم فحشا به اعدام محکوم کرد. لیلا در عین حال دو بار یکبار در ٩ سالگى و بار دیگر در ١٤ سالگى در حالیکه حامله بوده است، صد ضربه شلاق خورده است. حکم اعدام لیلا برای تایید نهایى به دیوان عالى فرستاده شده است و خطر اجرای این حکم هر لحظه وجود دارد. در این رابطه بعد از تماسهای ما با سازمان عفو بین االملل در دانمارک و در جریان قرار دادن آنها از وضعیت لیلا، مرکز این سازمان در لندن بعد از انجام یکسری تحقیقات در رابطه با این کیس در روز ١٠ دسامبر اعلام کمپینى برای نجات جان لیلا نمود.

در عین حال همانطور که قبلا اعلام نمودیم، از نظر ما عاملین شلاق زدن لیلا و ژیلا و بختیار ایزدی باید در یک دادگاه بین المللى به خاطر این خشونت وحشیانه خود نسبت به این کودکان، به محاکمه کشیده شوند. هیچ حکومت و قاضى و ماموری نباید حق شلاق زدن و شکنجه و زندانى کردن کودکان را در هیچ کجای دنیا داشته باشد.در این رابطه بعد از تماسها و ملاقاتهای ما با وکلای بدون مرز فرانسه، آنها در حال بررسى کیسهای لیلا و ژیلا برای بردن این کیسها به یک دادگاه بین المللى مى باشند. اطلاعات بیشتر در این باره را بعدا به اطلاع عموم خواهیم رساند. در عین حال جا دارد که یکبار دیگر از همه کسانى که سرنوشت ژیلا و بختیار ایزدی را تا اینجا با ما دنبال کرده اند تقاضا کنم که این دو کودک را فراموش نکنند. بختیار و ژیلا همچنان در شرایط نامناسب روحى و جسمى قرار دارند. طبق گزارش کانون دفاع از حقوق کودکان در سنندج و بعد از دیدار این کانون با ژیلا در تاریخ ١٦ آذر، آنها خبر از نگرانى شدید ژیلا از آینده ای که در انتظارش هست مى دهند. به نقل از این کانون، پدر ژیلا حاضر به پذیرفتن ژیلا و بازگشت او به نزد خانواده اش نیست. در عین حال این نگرانى بشدت وجود دارد که جان این دو کودک حتى اگر خانواده اش قانع به پذیرش هر دوشان شوند، در خطر جدی قرار دارد. باید برای نجات این دو کودک و تضمین امنیت آنها تلاش کرد. این تلاش به حساسیت و کمک و پشتیبانى معنوی و مادی همه انسانهای آزادیخواهى که تا همینجا از این دو کودک پشتیبانى کرده اند نیازمند است. باید از کانونهایى همچون کانون دفاع از حقوق کودک در شهر سنندج، که مسئولانه سرنوشت ژیلا و بختیار را دنبال مى کنند، حمایت همه جانبه نمود. ما توانستیم با کمک و پشتیبانى و حمایتهایمان، جان این دو کودک را از خطر سنگسار و مرگ نجات دهیم. برای تضمین آینده این دو کودک و پشتیبانى از کسانى که از نزدیک سرنوشت این دو کودک را دنبال مى کنند، بى شک نیاز شدید به کمکها و پشتیبانى معنوی و مادی ماست. از تمام کسانى که مى خواهند برای تضمین مالى ژیلا و بختیار کمک کنند دعوت مى کنم به سایت ژیلا و بختیار ایزدی www.zhiLaa.com رجوع نمایند. وضعیت لیلا م نامعلوم است. برای دفاع از کیس لیلا هم در ایران و هم بررسى کیس آنها توسط وکلای بیمرز احتیاج قوی و فوری به اطلاعات مربوط به کیس لیلا داریم. خوشبختانه با تلاش ما، وکلایى از ایران خواستار به عهده گرفتن کیس وی شده اند. آنچنان که مطلع میباشیم، شخصیتها و نهادهای مدافع حقوق زن مداوما در پى ملاقات با وی، فراهم آوردن امکانات حقوقى برای دفاع از وی، مترصد دفاع سیاسى از حقوق او هستند. همین جا از همه این دوستان میخواهیم که برای هماهنگى با تلاش ما جهت ارجاع و بردن این کیس به مراجع حقوقى بین المللى ما را در جریان تلاشهای خود قرار داده و یاری کنند. از مردم شریف شهر اراک میخواهیم که کلیه اسناد و مدارک مربوط به وضعیت لیلا را به هر نحوی شده در اختیار ما و طبعا وکلای بى مرز در فرانسه قرار بدهند. تنها با یک کمک سازمانیافته میتوان این تلاشها را به نتیجه پیروزمند آن نزدیک کرد.

ناهید ریاضى

١٥ دسامبر ٢٠٠٤

مسئول پروژه اعلام جرم بر علیه خشونت علیه لیلا و ژیلا

مسئول کمپین نجات ژیلا و بختیار ایزدی

 

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/story/2004/12/041214_aa_leylam.shtml  

Take action now ...

 

 پتيشن ليلا اينجا را کليک کن!  براى امضاى

http://www.thepetitionsite.com/takeaction/708843201?1103305124

 

St. Iranian on the Move

www.iotm.nl