گزارش روز جهانی زن در شهر برمن آلمان

گزارشی از روز جهانی زن در آمستردام هلند

برای اولین بار روز جهانی زن در 8 مارس 1911 اعلام شد. امسال 8 مارس2011 روز جهانی زن فضای دیگری داشت. 100 سال از آن تاریخ می گذارد و زنان 100 مین سالگرد روز جهانی زن را در کشورهای مختلف گرامی داشتند.

در صدمین سالگرد 8 مارس زنان از کشورهای پرو، نپال، افغانستان، ترکیه، آفریقا، ایران و هلند ... در میدان دام آمستردام گردهم جمع شدند و ضمن گرامی داشت روز جهانی زن بار دیگر اتحاد و همبستگی بین المللی خود را اعلام کردند و اعتراض خود را به کلیه اشکال ستم و نابرابری و تبعیض آمیزعلیه زنان فریاد زدند. جلوی صف راهپیمائی پرچم بزرگی که بر روی آن نوشته شده بود. 8 مارس روز جهانی زن 100 ساله شد قرار داشت. پرچم ها و پلاکاردهای جنبش زنان از جانب برگزارکنندگان و از گروه های دیگر چشمگیر بود و برخی از گروه ها و سازمان های بطور مستقل حضور داشتند.

 مراسم از ساعت 6 بعد ازظهرآغاز شد و یکی از برگزارکنندگان کمیته 8 مارس آمستردام سخنرانی کوتاهی در رابطه با روز جهانی زن و اهمیت این روز ارائه داد و بعد از خواندن سرودی توسط گروه«فردای سرخ» شرکت کنندگان با در دست داشتن مشعل، پرچم و پلاکاردها راهپیمائی خود را از ساعت 6:30 بعد ازظهر درهوای بدون باد و باران که در چندین سال گذشته بی سابقه بود با شرکت بیش از350 نفر با عبور از خیابانهایی که به سالن برنامه منتهی می شد، برگزار کردند.

 فعالین سازمان زنان هشت مارس یکی از برگزارکنندگان کمیته هشت مارس که متشکل از تشکلات و گروه های مختلف زنان است وجمعی دیگری از فعالین زن ایرانی در این مراسم شرکت کردند. نکته قابل توجه حمایت و شرکت چشمگیر جوانان از گروههای سنی مختلف و حمایت و حضور مردان آزادیخواه و مترقی در این مراسم بود. در این آکسیون انجمن حق سقط جنین که از طرف تشکل ما به راهپیمائی دعوت شده بود با پرچم «زنان بر بدن خود حق دارند و این یک حق انسانی است» شرکت داشتند.

در طول مسیر راهپیمائی شعارهایی مبنی بر«8 مارس روز مبارزاتی زنان است و باید تعطیلی رسمی اعلام شود، آزادی و برابری برای تمام زنان، نه به خشونت، زنده باد 8 مارس روز جهانی زن، مبارزه زنان یک مبارزه جهانی است، و در همبستگی با مبارزات زنان  و مردم در کشورهای دیگر و بخصوص در خاورمیانه که مرکز بحران برای نیروهای امپریالیستی و مرتجع اسلامی شده است و حضور چشمگیر زنان در صحنه های مبارزه خیابانی، شعار«مبارزه آنها با مبارزه ما وابسته است و باید از حمایت بین المللی برخوردار باشد» داده شد. اعلامیه های گوناگون از تشکلات و گروه های مختلف در بین مردم پخش گردید و فعالین تشکل زنان هشت مارس هم اعلامیه سراسری خود را به زبان هلندی و فارسی پخش کردند. اعلامیه های دیگر بر روی میز اطلاعیه ها در سالن برنامه در اختیار بازدید کنندگان قرار گرفت.

درطی راهپیمایی جمع ایرانیان با شعارهایی علیه رژیم زن ستیز جمهوری اسلامی توجه مردم را به خود جلب کردند. از جمله شعارها: «جمهوری اسلامی یک حکومت دیکتاتور است که باید سرنگون شود، جمهوری اسلامی یک رژیم قاتل است که باید سرنگون شود، زندانی سیاسی آزاد باید گردد، فعالین سیاسی زنان را آزاد کنید!» و بر روی پرچم قرمز بزرگی که با خود حمل می کردند، خواسته ها و مطالبات پایه ای زنان به زبان هلندی و انگلیسی نوشته شده بود«جدایی دین از دولت، بدون رهایی زنان جامعه ای آزاد و برابر نخواهد بود، سرنگون باد جمهوری اسلامی، نه به امپریالیست نه به جمهوری اسلامی، حق آزادی پوشش، رهائی زنان با شرکت فعال زنان در مبارزه علیه قوانین نابرابر ضد زن امکان پذیر است، نه به حجاب اجباری، نه به اعدام، نه به سنگسار، زنان بر بدن خود حق دارند، و...» همچنین بر روی پرچم قرمز بزرگی نوشته شده بود« نه به امپریالیست نه به جمهوری اسلامی دنیا ی دیگری امکان پذیر است» و تصاویر مبارزات زنان در ایران از سال57 «تظاهرات زنان علیه حجاب اجباری» تا سال 89 برروی پرچم دیگری زده شده بود. همچنین تصاویری از مبارزات زنان تونس، مصر، لیبی و....چاپ شده بود که مورد توجه عابرین و شرکت کنندگان قرار گرفت وبرخی از شرکت کنندگان خواهان گرفتن اعلامیه و انداختن عکس ها بر گردن خود شدند.

درمسیرراهپیمایی جمعیت با خواندن سرود و شعار شور و هیجان بیشتری را به تظاهرات بخشیدند. و با پیوستن یکی از رفقای ایرانی به صف راهپیمایی و زدن دف توسط او فضای راهپیمائی شور و هیجان بیشتر به خود گرفت و بسیاری از شرکت کنندگان با ما همراه شدند، در حین دف زدن شعار می دادیم و راهپیمائی با رقص و پایکوبی در جلوی در سالن برنامه به پایان رسید.

بعد از اتمام راهپیمائی و استراحت کوتاه به دلیل کمبود جا درسالن بسیاری از شرکت کنندگان متاسفانه مجبور شدند در بیرون از سالن اصلی به بحث و گفتگو مشغول شوند.

 یکی از فعالین کمیته 8 مارس ضمن خوش آمدگویی وعذر خواهی از اینکه سالن گنجایش همه را ندارد و اینکه در سالهای آتی به این مسئله توجه بیشتری خواهد شد پیرامون روز جهانی زن بطور مختصر توضیح داد و بعد از آن گروه فلو فولو چند سرود انقلابی اجرا کردند که با همخوانی و استقبال حاضرین همراه شد.

بعد ازموزیک یکی از فعالین زنان ترک از انجمن (آ تی کا بی) سخنرانی خود را پیرامون موقعیت و اهمیت اتحاد و مبارزه جهانی زنان و همچنین به دخالت و نقش امپریالیست ها و دولت های غربی در کشورهای منطقه خاورمیانه اشاره کرد.

منفسه دوروک و وندیا جیاون از یک انجمن بهزیستی که معلول جسمی بودند اعتراض و مشکلات خود را به سیاست های دولت هلند و صرف جویی های دولت و کمبود امکانات درمانی، بهداشتی و پزشکی برای این افراد با شعر و یا بصورت دکلمه بیان کردند.

بعد از آن سه خواهر فیلیپینی به نام های ایلنا- هیاسمین و خواهر کوچکشان آهنگ رپ اجرا شد که مورد توجه قرار گرفت.

برنامه با گزارشی از مراسم 8 مارس در ونزوئلا که از طریق ارتباط تلفنی با فعالین زنانی که از هلند به آنجا رفته بودند و پخش تصاویری از آنجا همبستگی خود را با مراسم 8 مارس در هلند و دیگر کشورها اعلام کردند. به گفته این فعالین حدود 3000 نفر در مراسم 8 مارس آنجا شرکت کرده بودند.

بعد از آن آناهیتا ی 10 ساله ضمن تبریک روز جهانی زن به حاضرین و امید به اینکه سال دیگر 8 مارس را بتوانیم در ایران برگزار کنیم با نواختن ویالون به همراه پدرش که با زدن دف او را همراهی می کرد سه سرود انقلابی را با هم اجرا کردند و شور و هیجانی را در سالن ایجاد کردند که مورد استقبال حاضرین قرار گرفت.

سخنران بعدی ندا روشن از فعالین تشکل زنان هشت مارس بطور خلاصه پیرامون موقعیت زنان در خاورمیانه و نقش و حضور چشمگیر زنان در صحنه های مبارزه و همچنین به موقعیت زنان ایران در طول 32 سال گذشته اشاره کرد و به مبارزه آنان علیه قوانین ضد زن رژیم جمهوری اسلامی پرداخت، و به این نکته اشاره کرد که زنان و مردم ایران تجربه تلخ بیش از سه دهه حاکمیت ضد زن جمهوری اسلامی را دارند. او بر این نکته تاکید کرد که خشم و نفرت و طغیان مردم و بخصوص زنان و جوانان از نظام های حاکم ستمگر و سرکوب گرشان از خاورمیانه برخواسته که این شورش های مردمی علیه دیکتاتورهای حاکم در منطقه، از یک طرف امید، شور و شوق، جرعت و جسارت را نه تنها در دل مردم خاورمیانه که دردل مردم دنیا انداخته و از طرف دیگر لزره بر اندام امپریالیست ها و نیروهای ارتجاعی منطقه انداخته است و این جای بسی امید و خوشحالی است و گفت که امیدواریم مردم و بخصوص زنان در تونس لیبی و مصر بحرین و سایرکشورهای منطقه در مبارزات خود از تجربه تلخ زنان و مردم ایران از حاکمیت یک حکومت ضد زن و ضد بشری و دیکتاتوری مذهبی درس بگیرند و امیدواریم که با رفتن یک دیکتاتور یک حکومت مذهبی و دیکتاتور دیگر و بدتری را تجربه نکنند و مردم و بطور مشخص زنان می بایستی با خواست ها و مطالبات خود درصحنه حضور داشته باشند. گفته های ندا چندین با درعین سخنرانی مورد تاکید و استقبال زیادی قرار گرفت چرا که به گفته و نظر آنها ندا روی نکات ضروری و مهم در این برهه از زمان انگشت گذاشته است.

 بعد از آن دختر جوانی در رابطه با اعلاعیه گروه زنان علیه قاچاق اسلحه که بدلیل کمبود وقت خانم ساسکیا مولین که یکی از فعالین این حرکت بود قادر به ارائه سخنرانی خود نشد و برنامه حدود ساعت 9 شب با حضور جمعیت زیادی با اجرای موزیک  توسط گروه فردای سرخ به پایان رسید.

سخنرانان در این مراسم سعی کردند از زوایای مختلف به مسائل و مشکلات زنان و نقش حکومت های حاکم در کشورهای مختلف بپردازند. قابل ذکر است که در طول مراسم چندین نفر از اینکه ما به مبارزه زنان در کشورهای دیگر توجه بیشتری کردیم تشکر کردند و مطرح کردند که این مسئله در عکس ها و اعلامیه و بیانیه شما به خوبی نمایان است و خواهان ارتباط بیشتری با ما شما شدند.

عکس های مبارزاتی زنان خاورمیانه و اعلامیه تشکل زنان هشت مارس توسط دوستانی برای این مراسم تهیه شد. کمیته میز کتاب آمستردام و سازمان پناهندگی پرایم ازحمایت کنندگان این مراسم بودند که شرکت فعالی داشتند که جا دارد در اینجا از این دوستان و رفقا تشکر کنیم.

سازمان زنان هشت مارس (ایران-افغانستان)- هلند

12 مارس 2011

www.8mars.com / 8 marchnl@gmail.com