گزارش راهپیمایی روز زن در برمن

روز پنجشنبه 8 مارس همراه با تعداد زیادی از زنان و مردان با ملیت های متفاوت و از جمعیت ها وسازمانهای مختلف زنان، در پاسخ به فراخوان " کنفرانس زنان شهر برمن " در مرکز شهر گرد آمدیم.  راهپیمایی با عبور از خیابان های مرکزی شهر و توقف های کوتاه مدت در مسیر راهپیمایی برنامه ریزی شده بود. حین حرکت صف طویلی از زنان و مردان با بنر ها و شعار های رنگارنگ حرکت می کردند و به زبان های مختلف شعارهایی را با هم فریاد می کردند؛ شعار هایی بامحتوای: آزادی و برابری برای زنان،  بدون رهایی زن جامعه رها نمی شود و همراهی جهانی برای رفع ستم  و ...

 

در طول مسیر راهپیمایی صدها اعلامیه روزجهانی زن را در میان عابرین و شرکت کنندگان توزیع کردیم. شعار هایی که ما باخود حمل می کردیم و همچنین اعلامیه ما، مورد توجه جمع کثیری از حضار قرار گرفت . البته مثل همیشه با سئوالات، ابهامات و اختلاف نظر های تعدادی از حاضرین هم همراه بود که این خود زمینه و مهمل مناسبی ایجاد می کرد که ما بتوانیم نظراتمان را بیشتر توضیح دهیم واز مواضع خود دفاع کنیم . برخی از مخالفین معتقد بودند که در حکومت های اسلامی ، قران و اسلام تحریف شده است و قوانین خشونت بار و نابرابر از اسلام واقعی نشات نمی گیرد ویا برخی بر این عقیده بودند که خشونت بر زنان بیشتر ریشه در فرهنگ جامعه دارد و این ربطی به مذهب ندارد. ما توضیح می دادیم که چرا مذاهب به زن به عنوان موجود فرودست نگاه می کنند و اینکه چرا ما مخالف حضور مذهب در قدرت سیاسی هستیم.

توقف هایی که در ابتدا، انتها و فواصل راهپیمایی در اماکن شلوغ و پر رفت و آمد داشتیم، همراه بود با سخنرانیهای کوتاه زنانی از جمعیتهای مختلف و برنامه های متنوع دیگر. در یکی از این توقفها، یکی از زنان 8 مارس هم به عنوان سخنگوی سازمان زنان 8 مارس برمن، پشت بلند گو رفت و سخنان خود را با توضیح شرایط زنان در کشورهای شمال افریقا وخاور میانه، بعد از سرنگونی دیکتاتور های حاکم در آنجا آغاز کردوتوضیح داد که چطور بلافاصله بعد از به قدرت رسیدن دولتهای موقت ارتجاعی زنان وحشیانه از حضور در جامعه بیرون رانده شده و از دستیابی به حقوق خود محروم گشتند. سپس به مقایسه این شرایط با شرایط زنان ایران پس از سقوط شاه پرداخته تشابهات این تجربیات را بیان نمود . اوهمچنین به نتایج دخالتهای امپریالیستها در این کشورها اشاره کرد و هر گونه حضور نظامی و دخالتگری امپریالیستها در کشور های عقب نگه داشته شده را تحت هر دلیل و بهانه ای محکوم نمو د و جدایی دین از دولت را اولین قدم برای کسب برابری جنسیتی خواند.در پایان به توان بالای زنان شورشی و معترض به عنوان تنها تکیه گاه قابل اعتماد زنان دنیا برای محو ستم و نابرابری اشاره کرد . این سخنان با استقبال خوبی روبرو شد.

 

یکی از ابتکاراتی که در مسیر راهپیمایی توجه عابرین را به خوبی جلب می کرد شعار هایی بود که یا به صورت پلاکادر به گردن مجسمه های معروف مر کز شهر انداخته شده بود و یا جملات طنز آمیزی که روی پارچه هایی نوشته شده وبا آن مانند لباس مجسمه های شهر را پوشانده بودند. این جملات بیشتر نابرابری های حقوقی زنان در محیط کار را به نقد می کشید.

در یکی از نقاط شلوغ شهر هم تاتر کوتاهی اجرا شد که به شرایط سخت زندگی زنان زحمتکش بالای پنجاه سال اشاره می کرد که در بازار کار هیچ شانسی برای پیدا کردن کارمناسب ندارندو از طرف دیگر بدلیل بیکاری در جامعه تحقیر می شوند.

یکی دیگر از برنامه های هنری که مراسم امسال روز زن را مزین کرده بود موسیقی زنده و رقص گروهی کردی بود.

 

برنامه با توضیحاتی در باره کنفرانس بین المللی زنان که سال گذشته در ونزوئلا برگزار شده بود و همچنین ارائه برنامه های اتی این کنفرانس به پایان رسید.

سازمان زنان 8 مارس ( ایران- افغانستان ) واحد برمن

09.03.2012

8mars.br@gmail.com