گزارش کوتاهی از شرکت در دو تظاهرات به مناسبت روز جهانی زن/ لندن

گزارش کوتاهی از شرکت در دو تظاهرات به مناسبت روز جهانی زن

 

 

png_8شنبه 10 مارس راهپیمایی به مناسبت روز جهانی زن از جانب Million Women Rise  برگزار شد. فعالین سازمان زنان هشت مارس و کارزار مبارزه علیه خشونت بر زنان در ایران همراه با سازمان ها و تشکلات فمینیستی از ملیت های گوناگون، سنین و شهر های مختلف در این راهپیمایی شرکت کردند.

در محل شروع راهپیمایی تشکلات گوناگون زنان از ملیت‌های مختلف و زنان منفرد با روحیه‌ای سرشار از امید و شادی حضور داشتند. برخی با موسیقی و رقص، برخی در حال پخش اعلامیه، برخی در حال درست کردن پلاکارد، برخی در حال شعار دادن و... در حال آماده شدن برای پیمودن راهپیمایی بودند.

امسال جو حاکم بر تظاهرات متفاوت از سال‌های پیش بود. دلیل اصلی آن‌هم در درجه اول حمله به حقوق زنان است که در سال‌های اخیر به دلیل قدرت گرفتن افراطی‌های راست‌گرا شدت گرفته است. در سال گذشته خشونت بر زنان در این کشور، خصوصاً خشونت خانگی گسترش بی‌سابقه‌ای یافته است. علاوه بر آن، موضوع اقتصادی و فشار بیش‌ازحد به زنان باعث شده است که خیل وسیعی از زنان خصوصاً زنان طبقات تحتانی جامعه با بدترین شرایط زندگی روبرو شوند و بر مبنای این شرایط خشم زنان بیش از گذشته شکل بروز به خود گرفته است که در این راهپیمایی نمودی از آن قابل‌مشاهده بود.

در طول راهپیمایی اکثر شرکت‌کننده‌گان تلاش داشتند با شعارهای خود به مردمی که در یکی از شلوغ‌ترین خیابان شهر لندن، به تماشای راهپیمایی ایستاده بودند، پیام خود را بدهند: خشونت بس است. تجاوز بس است. بیکاری بس است. کنترل بدن من حق من است. اگر زنان متحد شوند، شکست‌ناپذیر خواهند بود. نه به ریاضت کشی. نه به ضرب و شتم و...

ما نیز با پرچم سرخ سازمان زنان هشت مارس (ایران-افغانستان) در تمام مسیر راهپیمایی و با سر دادن شعارهایی هم چون: حجاب اسارت زنان است، نه به حجاب اجباری، دست مذهب از بدن ما کوتاه، سرنگون باد رژیم جمهوری اسلامی، نه به بنیادگرایان مذهبی، نه به سرمایه‌داری امپریالیست‌های مردسالار، نه به مردسالاری، زنده باد روز جهانی زن، از مبارزات زنان ایران حمایت کنید، نه به برقع و... تلاش کردیم پیام خود را به شرکت‌‌کننده‌گان و عابرین بدهیم. در ابتدا زنانی از ملیت‌های مختلف که پشت پرچم ما قرار داشتند برخی از شعارهای ما را هم چون نه به خشونت، نه به تجاوز را تکرار می‌کردند؛ اما به نظر می‌رسید که پس از مدتی به عمق شعارهای ما بیشتر واقف شدند و اکثراً به تکرار شعارها پرداختند و این‌چنین همبستگی خود را نشان دادند.

فعالین ما در محل شروع و در طول راهپیمایی تلاش کردند بیش از هزار بیانیه از سازمان زنان هشت مارس تحت عنوان «از مبارزات زنان ایران علیه حجاب اجباری حمایت کنید» وهم چنین بیانیه کارزار مبارزه علیه خشونت بر زنان در ایران «زنان جهان علیه خشونت بر زنان متحد شوید» را در بین شرکت‌کننده‌گان تظاهرات و عابرینی که علاقمند به دریافت بیانیه‌ها بودند، پخش کنند.

راهپیمایی از خیابان آکسفورد لندن یکی از شلوغ‌ترین اماکن این شهر آغاز شد و با طی کردن خیابان‌های پررفت‌وآمد و جلب نظر هزاران نفر به مدت 2 ساعت به میدان ترافالگار رسید. در این میدان از قبل زنانی ایستاده بودند و با خواندن یکی از شعارهای اصلی سازمان‌دهنده‌گان این تظاهرات، از بیش از 5 هزار تظاهرکننده زن استقبال کردند. مثل هرسال افرادی از تشکلات و انجمن‌های گوناگون زنان به سخنرانی در مورد خشونت بر زنان، موقعیت زنان در کشورهایی مثل ترکیه، کنگو، انگلستان، بنگلادش، فلسطین، ایران و... پرداختند. فواصل سخنرانی‌ها برنامه‌های هنری نیز اجرا شد. این برنامه از اسکرین بزرگی برای این‌که همه بتوانند سخنرانانیها و برنامه‌های هنری را ببینند، پخش می‌شد.

امسال یکی از فعالین سازمان زنان هشت مارس در لندن نیز جز سخنرانان بود. برخی از فعالین و دوستداران سازمان زنان هشت مارس با حمل پرچم سازمان زنان هشت مارس و شعار نه به حجاب اجباری، زنان تکلیف جمهوری اسلامی را در خیابان تعیین خواهند کرد، نه به رژیم زن‌ستیز جمهوری اسلامی و با آویزان کردن روسری سیاه بر چوب به نشانی همراهی با زنان در ایران، همراه با سخنران در مکان سخنرانی حضور یافتند که مورد استقبال قرار گرفت. در این سخنرانی به موضوع مبارزات مردم در دوره اخیر، نقش زنان و به‌طور مشخص موضوع فشرده شدن نزدیک به چهل سال مبارزه زنان علیه حجاب اجباری که امروزه شکل نوینی به خود گرفته و زنان در شهرهای مختلف ایران حجاب از سر برمی‌دارند و آن را به چوبی آویزان می‌کنند، اشاره شد. هم‌چنین بر این موضوع تأکید شد که امروزه ما نه‌تنها باید در کارزارهای وسیع مبارزاتی علیه ستم و خشونت و استثمار در صف مقدم در جنبش انقلابی مردم با هدف سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی قرار گیریم بلکه دست در دست دیگر زنان جهان برای پاره کردن زنجیر ستم و استثماری که سیستم سرمایه‌داری - امپریالیستی مردسالار به وسعت جهان بر دست و پایمان بسته است، مبارزه‌ای پیگیر و خستگی‌ناپذیر را پیش بریم و این‌چنین به ساختن جهانی بدون خشونت بر زنان یاری‌رسانیم و...

پس از اتمام سخنرانی حلقه‌ای تشکیل دادیم که همه با در دست داشتن شعارها و روسری‌ها بر چوب، تعدادی روسری را به‌عنوان نشانی از اسارت زنان به آتش کشیدیم. این حرکت مورد استقبال قرار گرفت.

 

شرکت در تظاهرات روز جهانی زن

5 شنبه 8 مارس تظاهرات ایستاده‌ای به مناسبت روز جهانی زن در مرکز شهر لندن در پارک Russell Square  میدان راسل از جانب تشکلWomen’s Strike  برگزار شد. فعالین سازمان زنان هشت مارس و کارزار مبارزه علیه خشونت بر زنان در ایران نیز در این تظاهرات شرکت کردند.

در این تظاهرات، زنان از گروه‌های مختلف فمینیستی و ملیت‌های مختلف شرکت داشتند. ما تلاش کردیم علاوه بر پخش بیانیه‌های سازمان زنان هشت مارس و کارزار مبارزه علیه خشونت بر زنان که به مناسبت روز جهانی تهیه‌شده بود را در بین شرکت‌کنندگان پخش‌کنیم، با برخی از شرکت‌کنندگان علاقمند به بحث و گفتگو در مورد موقعیت فعلی زنان و مبارزه علیه حجاب اجباری بپردازیم. زنانی که از اخبار مبارزات زنان ایران مطلع بودند به ما اعلام کردند که حرکت زنان ایران شور و شوق فراوانی برای ما به وجود آورده‌اند.

در این تظاهرات زنان از تشکلات مختلف که از قبل برنامه‌ریزی‌شده بود سخنرانی کردند. یکی از سخنران‌ها بر سر موضوع زنان پناهنده و مهاجر در این کشور که تحت شدیدترین فشارهای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی هستند، صحبت کرد و از همه خواست که نگذاریم خواهرهای ما این‌چنین مورد ستم قرار گیرند. موضوع سخنران بعدی بازداشت زنان پناهنده و مهاجر بود که چگونه اکثریت مردم این کشور حتا نام این بازداشتگاه‌ها را نشنیده‌اند. این سخنران از همه درخواست کرد که برای بیرون آوردن این زنان تلاش کنند. یکی دیگر از سخنرانان بر سر «صنعت» سکس سخنرانی کرد و این‌که چگونه از تن زنان بیشترین سود را می‌برند. یکی از فعالین ما نیز جز سخنرانان بود که بر سر موضوعاتی هم چون خیزش اخیر، نقش زنان در آن، موضوع حجاب و این‌که برای پیشروی و جهش در مبارزات زنان چه باید کرد، صحبت کرد که مورد استقبال وسیع جمع قرار گرفت.

 

فعالین سازمان زنان هشت مارس (ایران-افغانستان) - انگلستان

فعالین کارزار مبارزه علیه خشونت دولتی، اجتماعی و خانگی بر زنان در ایران - انگلستان

12 مارس 2018

 

png_9

 

jpg_3jpg_6jpg_5jpg_7jpg_4

 

jpg1