متن صحبت مشهید در مراسم سالگرد بهزاد کاظمی

متن صحبت مشهید در مراسم یادبود بهزاد کاظمی

ابتدا از طرف خودم و تمام فعالین تشکل زنان هشت مارس به خانواده بهزاد، اوای عزیز و کلیه رفقای بهزاد تسلیت می گویم.

رفیق بهزاد کاظمی یکی از فعالین سخت کوش جنبش سوسیالیستی بود و ویژه گی های خاصی داشت . می خواهم در چارچوب شناخت خودم از بهزاد ، یعنی از سال 2004 که بهزاد را شناختم ، 5 ویژگی وی را که از طریق اتحاد بین المللی، از طریق سازمان زنان هشت مارس و نیز شناخت شخصی برجسته کنم.

اولین ویژگی بهزاد این بود که به کار فکری و تئوری برای جنبش انقلابی اهمیت می داد. در این زمینه کوشش های قابل توجهی کرد. از جمله به راه انداختن نشریه اینترنتی سامان نو و سازمان دادن مباحث مهم در اتاق پالتاکی اتحاد سوسیالیستها. نقش رفیق بهزاد در این مباحث برجسته بود چرا که با طرح سئوالات و موضوعات مهم به پر بار شدن جدل های فکری کمک می کرد.

بهزاد به مسئله زنان به عنوان موضوع و جدل فکری مهم توجه داشت و تلاش های پیگیرانه ای برای دامن زدن به مباحث زنان انجام داد . وی شرکت فعال در تظاهرات کارزار زنان بین سال های 2006 و 2009 داشت و در سمینارها و جلسات مختلفی که حول مسائل زنان در کشورهای مختلف تشکیل می شد شرکت می کرد و فعالانه در بحث ها شرکت می کرد.

سوم اینکه بهزاد به جنبش های اجتماعی خیلی اهمیت می داد و فعالیت متشکل وی در رابطه با جبنش کارگری بود که در این رابطه از فعالین موثر اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران بود. بی شک همه رفقا، نقش بهزاد را برای به پیش بردن کمپین های حمایتی بین المللی اتحاد بیاد دارند. وی نه تنها در عرصه ایرانیان خارج از کشور این کمپین را به پیش می برد بلکه در عرصه بین المللی با تماس گیری با نهادهای کارگری و احزاب مترقی برای موفقیت این کارزارها تلاش می کرد.

یکی دیگر از عرصه های فعالیت بهزاد در رابطه با جنبش جوانان سوسیالیست ایران بود. من فقط یک جمله از یک اطلاعیه تسلیت جوانان را می خوانم *بهزاد فقط با نام و یاد رفقای جانباخته در راه انقلاب نزیست بلکه آن آرمان ها را به زندگی بدل کرد و امروز نسل ما وامدار انقلابیونی است که زندگی را به مبارزه تبدیل کردند* این جمله خود گویای ارتباط عمیق رفیق بهزاد با جوانان انقلابی است . همه ما تلاش های گسترده بهزاد رابرای کمک به جوانان انقلابی و سوسیالیست پناهنده ایرانی که از سرکوب های وحشیانه رژیم جمهوری اسلامی به کشورهای همجوار ایران رفته بودند به یاد داریم.

بهزاد برج عاج نشین نبود و تئوری و پراتیک را در هم آمیخت . در این زمینه بهزاد یک سنت شکن بود بدین معنا که وی به سنتی که طی چند دهه بر جنبش انقلابی ایران حاکم است ، مهر رد زد. بر طبق این سنت یک عده در حیطه تئوریک قلم می زنند و بقیه هم در حیطه پراتیک عمل می کنند. رفیق بهزاد با در هم آمیختن این دو نشان داد که تئوری و پراتیک مکمل یکدیگرند و هیچکدام بدون دیگری موثر نمی افتد.

رفیق بهزاد یک انترناسیونالیست واقعی بود. به همان اندازه که از خیزش مردم در سال 88 شاد شد و فعالیت های پیگیرانه ای در جهت انعکاس آن در اذهان عمومی مردم در اروپا انجام داد به همان اندازه هم از خیزش های اخیر مردم در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا به سر شوق آمد و بحث های مهمی را در این رابطه در اتاق اتحاد سوسیالیست ها سازمان داد و به ترجمه و تکثیر مقالات زیادی در این زمینه پرداخت . بهزاد در حرف و عمل نشان داد که انسانی بی مرز است و قلبش برای سوسیالیسم جهانی می تپد.

بهزاد از تبار انقلابیونی است که نامشان یاد آور کوشش های بی دریغ و خستگی ناپذیر است . بهزاد انقلابی بود که یک دم از مطالعه ، تبلیغ و ترویج ایده های سوسیالیستی باز نایستاد

جنبش سوسیالیستی جای خالی بهزاد را احساس می کند و تنها با ادامه راه وی و ترویج ویژگیهای بهزاد در درون جبنش ، تابش این شفق سرخ را ادامه خواهد یافت.

ژوئن 2011