دوست عزیز كامبيز روستا «سخنگوی تريبونال بين المللی عليه جنايات جمهوری اسلامی» با درودهای انقلابی

دوست عزیز كامبيز روستا «سخنگوی تريبونال بين المللی عليه جنايات جمهوری اسلامی» با درودهای انقلابی

همانطور كه مطلعيد تشكل ما حمايت و پشتيبانی خود را از فراخوان مبارزاتی تدارك يك تريبونال بين المللی برای محاكمه سران مرتجع و جنايتكار جمهوری اسلامی رسما اعلام كرده است. تا كنون به سهم خود تلاش كرده ايم باگامهای مبارزاتی شما همراهی كنيم و به تحقق اهداف تريبونال ياری رسانيم.

در اولين خبرنامه تريبونال نام خود را در فهرست اعضا جديد تريبونال مشاهده كرديم. ما فكر می كنيم هر تشكل يا نيروی جدی نسبت به عضويت خود در يك حركت عمومی بايد مسئولانه برخورد كرده و جهت تداوم و تقويت آن حركت بكوشد.

ما آگاهيم ايجاد يك حركت مبارزاتی وسيع متشكل از نيروهای مترقی و آزاديخواه برای محاكمه سران جمهوری اسلامی كار ساده ای نخواهد بود و طبيعی است كه در پروسه كار با مسائل مختلفی مواجه شود. و می دانيم كه در ابتدای كار وجود برخی كمبودها، كاستی ها و ناروشنی ها امری طبيعی است. اما مسئله مهم اين است كه طی پروسه كار تلاش كنيم آنها را شناخته و در جهت رفعشان كوشش كنيم. عدم برخورد جدی نسبت به اين مسائل می تواند مانع دستيابی به اهداف مورد نظر شده يا كاملا ما را از مسيری كه ترسيم كرده ايم دور كند.

با اين نگاه، تشكل ما در طی مدت همكاری خود با تريبونال با مسائل و سوالات معينی برخورد كرده كه مايليم آنها را با شما در ميان گذاشته و با روشن شدن اين مسائل بتوانيم هر چه فعالتر و با هم دلی و همنظری بيشتر گامهای متحدانه و محكمتری را جهت افشا و محاكمه جنايات جمهوری اسلامی برداريم.

يكم: در يكی از اسناد تريبونال، اسامی برخی از سران جمهوری اسلامی كه بايد محاكمه شوند مشاهده ميشود، اما در آنجا نامی از خاتمی برده نمی شود. آيا دليل خاصی در اين رابطه وجود دارد؟ گرچه در همانجا پس از نام بردن برخی از سران و ادامه آن با ديگر مسئولين رژيم می توان تصور كرد كه خاتمی در قسمت ديگر مسئولين رژيم قرار می گيرد. حتی اگر قصد نويسندگان نبوده باشد، اين فرمولبندی می تواند نوعی امتياز دادن به خاتمی باشد. بدرستی در برخی بيانيه های تريبونال صحبت از محاكمه كليت جمهوری اسلامی در دادگاهی بين المللی می شود. بنابراين رژيم در كليت اش منجمله رئيس جمهور اين رژيم مسئول كليه جناياتی است كه تا كنون صورت گرفته است.

دوم: بنظر ما بايد روشن باشد كه تريبونال يك ائتلاف مشخص از نيروها و افراد مختلف است برای يك هدف معين «دادگاهی بين المللی عليه جمهوری اسلامي»و در يك دوره معين. بنابراين ما موافقيم كه تمركز فعاليتهای تريبونال بروی اهدافش باشد. و موافق نيستيم كه تريبونال محملی شود برای انجام فعاليت و آكسيونهای مختلف برای هر موضوعي. ما مخالفيم بدليل اينكه در اين صورت از هدف اصلی تريبونال دور ميشود. و دوم اينكه به اين ترتيب تبديل به محملی ميشود كه نيروهای مختلف از اين طريق سياستهای خود را جلو ببرند.

مسلما منظور اين نيست كه تريبونال را محدود به جمع آوری اسناد كنيم. برای ما روشن است كه فعاليتهای مبارزاتی مختلف می تواند به هدف اصلی تريبونال خدمت كند. اما بايد روشن باشد كه هدف اصلی چيست و چگونه اشكال متنوع فعاليت های مبارزاتی می تواند و بايد به هدف اصلی خدمت كند.  عدم برقراری رابطه صحيح می تواند اهداف تريبونال را تضعيف كند و اين مسئله موجب نگرانی ماست.

بنظر ما اين يك كمبود است كه در بولتن خبری گزارش كار اصلی منعكس نيست. ما مايليم از پيشرفت كار و هم چنين روش پيشبرد كار در سطح عمومی مطلع شويم تا بدين طريق اعضا و حمايت كنندگان بتوانند نقش فعالتری برای خود قائل شوند.

با توجه به اينكه هدف جمع آوری اسناد جنايات جمهوری اسلامی در زمينه های مختلف برای محاكمه سران اين رژيم در دادگاهی بين المللی می باشد، مسلما پيروزی در اين كار نياز به تبليغ در ميان مردم اين كشورها دارد. ما مايليم بدانيم كه روش كار تبليغی در بين ساكنان اين كشورها چگونه است و بدين ترتيب هر عضو تريبونال در كجای نقشه كلی پيشبرد كارها قرار می گيرد و گوشه كدام كار را بهتر است بگيرد.

سوم: عليرغم اشاره كلی در مقدمه بولتن خبری در مورد اتكا به آزاديخواهان سراسر جهان، بهتر است كه با صراحت بيشتری استقلال تريبونال از قدرتهای موجود و احزاب حاكم در كشورهای غربی طرح شود. بطور عملی نيز سوال ما اين است كه بودجه تريبونال عمدتا چگونه تامين می شود؟

ما در عين اينكه مخالف گرفتن كمك مالی از سازمانهای جهانی حقوق بشر نيستيم اما ميدانيم كه معمولا اين نهادها قيد و شرط های سياسی در قبال اينگونه كمكها می گذارند. چنانچه بودجه تريبونال از اين نهادها تامين ميشود يا قرار است تامين شود، مايليم بدانيم كه اين قيد و شرطها چيست؟

چهارم: بدليل ويژگی اين حركت و اينكه تركيبی از نيروهای مختلف می باشد، در صورت امكان مايليم بدانيم كه هيئت هماهنگی متشكل از چه كسانی است؟ البته ما می دانيم كه هماهنگی و پيشبرد اين  فعاليت بدون وجود يك مركز جدی و فعال امكان ناپذير است. ما بغير از شما از ديگر اعضای هيئت هماهنگی شناختی نداريم.  

در همين زمينه اين سئوال را داريم كه آيا می توانيم پيشنهادات مشخصی در اين رابطه بدهيم؟ فی المثل برای هيئت هماهنگی زنان مبارز زندانی سياسی كه در مقابل رژيم هم محكم ايستادگی كرده اند، و يا ديگر شخصيتهای سرشناس مبارز را پيشنهاد بدهيم؟ اين مجموعه نكاتی است كه خود را موظف ديديم كه شما و ديگر اعضای هيئت هماهنگی تدارك تريبونال را از آن مطلع كنيم. به اميد آنكه بتوانيم در جهت تقويت اين حركت مبارزاتی نقش موثرتری داشته باشيم.

با درود مجدد و با آرزوی موفقيت و پيروزی مبارزات مردم ايران

كميته هشت مارس ـ ژانويه 1999