داروهای مردانه برای زنا ن!

برگردان: زمان مسعودی

ازآنجایی که وضعیت جسمی زنان سالم با مردان سالم متفاوت است، وضعیت زنان بیمار هم با مردان بیمار فرق می کند و این تفاوت را هر کسی از تجربه زندگی روزمره خود می داند.

این تفاوت سلامتی و بیماری زن و مرد اما در صنعت دارو سازی راه نیافته است. طبق تحقیقاتی که در مورد تاثیر داروها و – عوارض جانبی آنها که برای مصرف کننده مضر است - مقدار داروهای تجویز شده به عمل آمده است، به این نتیجه رسیده اند که مقدار داروهای تجویز شده برای زنان اکثرا بیش از مقدار مورد نیاز آنهاست و به همین دلیل زنان با تاثیرات جانبی مضر بیشتری روبرو هستند. و بدن آنها حساسیت بیشتری نشان می دهد. برای مثال داروی که بعنوان داروی مسکن مورد استفاده قرار AcetYlslicylsaure می گیرد، در مورد مردان از سکته قلبی پیشگیری می کند، در صورتی که مصرف بر روی زنان چنان تاثیری را ندارد.

Bremen مسئول امور زنان در شهر Ulrike Haufe خانم اینگونه تفاوتها را توضیح می دهد: در آلمان برای تولید و اجازه توزیع داروها، فقط از مردان بعنوان افراد مورد آزمایش استفاده می شود. حتی بعضی از داروهایی که بیشتر برای زنان تجویز می گردند هم فقط بر روی مردان آزمایش میشوند.

صنعت داروسازی این عمل را اینگونه توجیه می کند، که چون میزان هورمون موجود در خون زنان دائما در حال تغییر است، و هم چنین احتمال دارد که زنان حامله باشند ما این آزمایشات را بروی مردان انجام می دهیم. زنان اصولا کاندیدای قابل اعتمادی برای ما نیستند.

بنابراین زنان باوجودی که کار کبد آنها با مردان متفاوت است وزن و ماهیچه کمتری نسبت به مردان دارند، با وجود این که معده آنها آهسته تر کار می کند ولی اسیدهای امینه را زودتر جذب می نماید، با وجود اینکه میزان آب و چربی بیشتر و هورمون متغیری دارند، با این تبعیض روبرو هستند که مجبورند داروهایی را استفاده کنند که فقط بروی مردان آزمایش شده اند. و با وضعیت جسمی زنان همخوانی کمتری دارند.

مسئول هماهنگی سلامتی و بهداشت زنان Mareike Koch خانم در آلمان علت کثرت مرگ زنان را که در اثر سکته قلبی جان خود را از دست می دهند چنین توضیح می دهد: علائمی که قبل از سکته بروز می کند در زن و مرد یکی نیست، در حالی که مردان از درد در قفسه سینه و گسترش آن در دست چپ شکایت می کنند، زنان از درد در قسمت بالای شکم و حالت تهوع و استفراغ، عرق کردن و در دانشگاه مونیخ در Ursula Harkel ترس رنج می برند. خانم این مورد تحقیق کرده است می گوید علاوه بر موارد بالا، عده ای از زنان قبل از سکته قلبی از درد و فشار در ناحیه حلق و درد در زاویه های فک و جمجمه شکایت می کنند. از آنجایی که این علائم از طرف خود زنان، اطرافیان و پزشکان بعنوان علامت تشخیص سکته قلبی اعلام نشده است، زنان بطور متوسط نیم ساعت دیرتر از مردان به بیمارستان انتقال می یابند و خطر مرگ بیشتری آنها را تهدید می کند.

علاوه بر این بسیاری از زنان سالمند چون تنها زندگی می کنند کسی را ندارند که به آنها کمک کند. این ارقام درصد مصرف بیشتر داروها نسبت به مردان در آلمان و بطور روزانه می باشد:

%٢۶٨ ، داروهای تیروئید ٠

%١۶۵ ، املاح معدنی ۴

%١٠٩ ، آرام بخش و خواب آور ۶

%٧۶ ، اعصاب و روان ١

%٧۵ ، تقویت قلب ١

%۶٢ ، چشم ٠

%۴٧ ، دفع آب اضافی بدن ۴

%۴٢ ، درد رماتیسم ۴

%٢۵ ، ضد آلرژی ٩

%٢٢ ، داروی ضد فشار خون ٢

این ارقام را مردان روزانه از زنان بیشتر استفاده می کنند:

%٢۵ ، داروی کسر چربی خون ٢

%٢٨ ، ریه دستگاه تنفسی ٠

می نویسد: پزشکان به سه دروه Apotheken umschan مجله مهم زندگی زنان، نه بعنوان دوران طبیعی و پر انرژی بلکه بعنوان دورانی توجه می کنند که به معالجه و دارو احتیاج است.

دروان بلوغ، حاملگی و دوران یائسگی. بیشتر پزشکان زن و مرد، تشخیص می دهند، در صورتی که در « روان تنی » امراض زنان را مورد مردان اکثرا آنها را امراض جسمانی می دانند. زنان از اطبای خود بیشتر داروهای خواب آور و اعصاب و روانی را دریافت می کنند. در صورتی که زنان بیشترین دارو را مصرف می کنند، ولی داروهای مردان ۴٠ درصد گرانتر از داروهای زنان می باشد، زیرا پزشکان داروهایی با کیفیت بهتر و بالطبع گرانتر برای آنها تجویز

می کنند. اگر یک پسر سیزده ساله به دکتر مراجعه کند و از سرگیجه شکایت کند، دکتر برایش توضیح می دهد که او در دوران بلوغ بسر برده و بایستی بیشتر ورزش کند و از میوه و سبزیجات بیشتری تغذیه گردد و همه چیز طبیعی است.

اگر یک دختر سیزده ساله با همان علائم ذکر شده مراجعه کند، دکتر برایش داروی فشار خون پائین را می نویسد.

شروع دوران یائسگی برای بعضی از زنان با مشکلات همراه است. این مشکلات بخشا ناشی از تغییرات هورمونی بوده و در زنان مختلف بسیار متفاوت است. ولی پزشکان بدون در نظر گرفتن تمام عوارض و شرایط فرهنگی محیط زیست و غیره .... دارو تجویز می کنند و بسیاری از زنان از تاثیرات جانبی این هورمونها بیشتر رنج می برند تا ناراحتی های ناشی از دوران یائسگی.

منابع:

Tageszeitung 23.5.2002

Apotheken Umschau 16. 2.2003

بر گرفته از نشریه هشت مارس شماره 7

فروردین 1382 / آوریل 2003