پیرامون مصاحبه رضا پهلوی با رسانه‌اش «من و تو»

«… من گفتم اکثریت نیروهای دمکراسی خواه باید روی سه اصل حداقل توافق داشته باشند: حقوق بشر، دمکراسی و جدایی دین از حکومت و مساله یک پارچگی کشور یکی از اصول کلیدیست. شوخی بردار نیست و تعارف هم با کسی نداریم.»

جدا از این که اینهایی که برشمرد چهار اصول بود و نه سه تا، اما بر سر آخری «یک پارچگی کشور» هم همان گونه که تاکید کرد از همه برایش مهم‌تر است و شوخی هم ندارد!

فعلا به این نمی‌پردازیم که موضوع دمکراسی، موضوعی کاملا طبقاتی است و هر طبقه‌ای دمکراسی خود را پیش می‌گذارد. دمکراسی اینان، دمکراسی متعلق به طبقات فوقانی سرمایه دار جامعه است و ربطی به آحاد جامعه به ویژه کارگران و زحمتکشان ندارد.

توجه کرده باشید شازده و دارودسته‌اش هیچ حرفی در مورد اقتصاد نمی‌زنند. چرا که برنامه اقتصادی این دارودسته هیچ تفاوتی با برنامه اقتصادی جمهوری اسلامی ندارد. برنامه اقتصادی‌شان وابستگی به قدرت‌های امپریالیستی است. درست مثل جمهوری اسلامی.

در این جا به این نمی‌پردازیم که برنامه اینان برای زنان نیمی از جامعه از زاویه ریشه‌ای هیچ تفاوتی با جمهوری اسلامی ندارد. اینان وقتی بر سر موضوع زنان سخن‌پردازی می‌کنند ستم بر زن را به موضوع حجاب اجباری تقلیل می‌دهند. گویا اگر حجاب اجباری نباشد زنان از قید ستم جنسیتی رها می‌شوند!

در این جا فقط اشاره بسیار کوتاهی به همین مصاحبه و موضع گیری رضا پهلوی در مورد «یک پارچگی کشور» می‌کنیم. این شازده نیز مثل پدر و پدر بزرگش از هم اکنون که نه به دار است و نه به بار برای ملیت‌های تحت ستم شاخ و شانه می‌کشد؟! «شوخی هم ندارد»! پدر و پدر بزرگش هم تحت همین «تمامیت ارضی و یک پارچگی کشور» در آذربایجان و کردستان و بلوچستان و خوزستان جنایت‌های فراموش نشدنی کردند.

اما آن چه که مردم به ویژه ملیت‌های تحت ستم کردستان و بلوچستان در همین چهار ماه گذشته در شعارهای انقلابی‌شان پیش گذاشتند موضع قاطع و بدون سازش‌شان علیه ستمگران شاه و شیخ بوده است. موضعی که به طور کاملا آگاهانه در رسانه‌های وابسته و مرتجع هم چون ایران اینترنشنال، من و تو، صدای آمریکا، بی‌بی سی و… سانسور شده است.

یکی از محک‌های تشخیص برنامه انقلابی از برنامه ضد انقلابی موضوع ملیت‌های تحت ستم است. هر نیرویی که حق تعیین سرنوشت ملیت‌ها را تا سر حد جدایی به رسمیت نشناسد، نیروی ناسیونالیست ارتجاعی و وابسته به قدرت‌های امپریالیستی است، هم چون رضا پهلوی و دارودسته‌هایی از این قماش.

از هم اکنون برای جامعه‌ای پس از سرنگونی انقلابی جمهوری اسلامی مبارزه می‌کنیم که از زاویه منافع مشترک همه ملیت‌ها با خواست اتحاد داوطلبانه‌شان بتوانند نه تنها به حقوق خود دست یابند بلکه همراه با دیگر کارگران و زحمتکشان در مبارزه طبقاتی برای رهایی از ستم و استثمار مبارزه کنند.

از فیس بوک «لیلا پرنیان» 

17 ژانویه 2023