هشتم مارس، روز جهانی زن را به همبستگی سلاح گونه زنان تبدیل کنیم!

پروانه بکاه

این سخنرانی در جلسه اینترنتی که از جانب «کارزار مبارزه با خشونت دولتی، اجتماعی و خانگی بر زنان در ایران» به مناسبت روز جهانی زن در ۷ مارس ۲۰۲۱ سازماندهی شده بود، ارائه گردید.

زنان نماد چهره فقر در جهان و نماد چهره خشونت در جهان. زنان در محیط کار و دستمزد نیز نماد دستمزد کم و ناچیز هستند.

خشونت بر زنان در تمام جوامع، اقشار و گروههای اجتماعی صورت می‌گیرد، جدا از دانش و سواد زنان و یا موقعیت شغلی و اجتماعی شان: (نمونه قابل توجه؛ تجاوز پولانسکی کارگردان هالیوود است که افشا و متجاوز محکوم شد.) مناسبات سنتی و تقسیم کار سنتی درجامعه و خانواده نقشی مهم و تاثیرگذار در جهت خشونت بر زنان را جدی می‌کند، حتا در کشورهای نسبتا مدرن‌تر مانند اروپا، آمریکا و آمریکای شمالی، ژاپن، روسیه و چین، تقریبا هر زن یک بار با خشونت آشنا شده است.

در اینجا تلاش خواهم کرد بعلت وقت تعیین شده، نکته‌وار به مسایل بپردازم.

خشونت فقط فحاشی، کتک با دست و پا و یا ابزار نیست، بلکه خشونت أنواع و اقسام گوناگون دارد. خشونت در زناشویی، تجارت زنان، شرایط زنان مهاجر، تبلیغات کالا با محتوای ضد زن، خشونت مردان اعضای خانواده به زنان و دختران جوان، خشونت در محل کار و اشتغال زنان

بانک جهانی اعلام کرد که بیش از یک میلیارد زن در جهان هستند؛ از حمایت و حفاظت قوانین تا کنونی ضد خشونت زنان محرومند. در اروپای مشترک بیش از ۳۵ سال است که بر أساس بند قانونی ۲.۳، پاراگراف ۳ توافق نامه اروپای مشترک، خواهان برابری زن و مرد است. در کلیه توافق نامه به همه دولت‌های اروپایی تاکید شده که علیه خشونت به زنان مبارزه کنند. نتیجه این توافق نامه بعد از ۳۵ سال این است که، از هر سه زن در اروپا یک زن قربانی نوعی از خشونت است. دانمارک ۵۲ درصد، فنلاند ۴۷ درصد، سوئد ۴۶ درصد، هلند ۴۵ درصد، فرانسه ۴۴ درصد، انگلستان ۴۴ درصد، لیتوانی ۳۹ درصد، لوکزامبورگ ۳۸ درصد، بلژیک ۳۶ درصد و المان ۳۵ درصد.

۲۹ درصد دختران و زنان جوان در آلمان در سن ۱۶ تا ۵۹ سالگی در سال ۲۰۱۹ مورد خشونت قرار گرفته‌اند. ۳۱ درصد از آنان زیر ۳۵ سال هستند. در آلمان ۶۶ درصد زنان حداقل یک بار مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند. ۳۴ درصد آنان، زنان ترک ساکن آلمان، ۵۲ درصد زنان روس ساکن آلمان هستند که توسط مردان فعلی و قبلی خود مورد خشونت قرار گرفتند.

در فرانسه در سال ۲۰۱۹، هر سه روز یکبار، یک زن به قتل میرسد. سالانه ۲۲۰ هزار زن فرانسوی مورد ضرب و شتم شدید قرار می‌گیرند. در فرانسه در یک همه پرسی اعلام شد که از هر ۱۰ زن یک نفر توسط اعضای خانواده‌اش مورد تجاوز قرار گرفته. نمونه تکان دهنده تجاوز ۲۰ تن از اعضای کارکنان اورژانس و تیم پزشکی به دختر نوجوان ۱۳تا۱۵ ساله، هشدار شدیدی به جامعه فرانسه بود.

در آمریکا در سال ۲۰۱۹ بنا به گزارش CDC نهادی از وزارت بهداشت و تندرستی آمریکا، تعداد پرونده‌های قتل زنان ۲۱ درصد کل قتل‌ها بوده. جمعیت آمریکا ۳۲۰ میلیون نفر است، یعنی ۶۴ میلیون زن در امریکا به قتل رسیده اند. در آمریکا به بیش از ۲۰ میلیون زن سیلی زده شده، ۵۷ میلیون زن توسط کسانی که دچار بیماری عصبیت شدن به قتل رسیدن.

در ویتنام یک سوم زنان چه از طریق مردان خانواده و چه شوهرشان با خشونت جنسی، سکسی و فحاشی مواجه هستند.

در سال ۲۰۱۸ کنوانسیون استانبول همه دولت‌ها را، چه از نظر اقتصادی و چه فرهنگی و اجتماعی موظف کرد که به خشونت علیه زنان رسیدگی کرده و علیه آن مبارزه کنند.

از ۸۰ میلیون انسان آواره و مهاجر در جهان، بیش از ۵۰ درصدشان را زنان و دختران جوان تشکیل می‌دهند. یعنی ۴۰ میلیون زن در سراسر جهان آواره است. تجاوز به زنان و دختران جوان در حین فرار از کشور خود و در راه فرار، تا رسیدن به یک مقصد امن، امری مرسوم به حساب می‌آید. در بین مهاجرین و پناهجویان در همه جای جهان، تقریبا ۲۸ درصد آنان در فقر کامل بسر می‌برند و حتا بعد از دریافت اقامت کشور میزبان نیز هم دچار عواقب ناشی از فقر هستند.

تجاوز به زنان در اردوگاه‌های نگهداری از مسلمانان اویغور در چین وسعت جهانی پیدا کرد که نگهبانان به صورت دسته جمعی به زنان تجاوز کرده اند، شکنجه و تجاوز به مسلمانان، یکی از پرونده‌های سنگین علیه چین در دادگاهای بین المللی میباشد.

فقر چهره‌اش زنانه است، در آلمان بیش از ۲۷ درصد زنان در فقر و زیر خط فقر بسر می‌برند. سالانه بیش از ۸ درصد به تعداد آنان اضافه می‌شود. فقر دختران جوان در آلمان از همه ملیت ها، بیش از ۲۱ درصد است. یکی از دلایل فقر جوانان بیکاری آنان می‌باشد. دو میلیون جوان و نوجوان در آلمان در زیر خط فقر هستند، بیش از ۵۴ درصدشان را دختران جوان و نوجوانان دختر (۱۱ سال تا ۲۱ سال) تشکیل می‌دهند.

فقر در دوران بازنشستگی، نابرابری اجتماعی، نابرابری دسترسی به امکان آموزشی و علمی، امکانات اجتماعی و تندرستی، اقتصادی، زنان را در این بخش نیز درصد لیست افراد زیر خط فقر وارد میکند.

شمار بسیاری از زنان معلول در فقر زندگی می‌کنند، زنان معلول وضعیت بسیار بدی را دارند و اگر مورد خشونت قرار بگیرند، به سختی میتوانند به آن بپردازند و یا مطرح کنند. ما نباید زنانی که معلول هستند را فراموش کنیم.

داشتن امکانات تحصیل، دستمزد متناسب، بیمه های درمانی، زندگی زنان را بسیار تغییر خواهد داد. تن فروشی زنان که همه شما با آن آشنا هستید، یکی از دلایل عدم این امکانات است. تجارت زنان، بعد از تجارت مواد مخدر، دومین و پٍرسودترین تجارت جهانی محسوب میشود.

دستمزد و کار: زنان به صورت عموم در سراسر جهان حداقل بیش از ۲۷ درصد از مردان هم ردیف شان کمتر دستمزد می‌گیرند. دستمزد زنان در بسیاری از کشورهای به اصطلاح عقب نگه داشته، وحشتناک است. در کشورهای سرمایه داری نیز به زنان دستمزد برابر پرداخته نمیشود. در آلمان جنبش پرستاران برای افزایش دستمزد بیش از ۷ سال است که ادامه دارد.

بعنوان نمونه در خاور دور، میتوان به یک و نیم میلیون زن در سریلانکا که در صنعت چای کار میکنند، اشاره کرد که دستمزد روزانه‌شان ۳ یورو میباشد.

میلیون‌ها نفر در هند علیه سیاست‌های کار در صنایع و کشاورزی به خیابانها ریختند.

ازدواج زود هنگام، میلیون‌ها دختر جوان و حتا کودک در سراسر جهان به ازدواج زودهنگام اجباری تن می‌دهند. روزانه ۴۰ هزار دختر جوان و کودک به این جمعیت اضافه می‌شود. در آلمان در سال ۲۰۱۹.۱۵۰۰ دختر بچه زیر۱۴ سال ازدواج کرده اند. در پارلمان فدرال آلمان در باره این فاجعه انسانی که علیه کودکان هست، بحث‌ها براه انداخته است. اعلام شده که چنین ازدواجی در آلمان باید ممنوع گردد. در آلمان، ازدواج زیر ۱۸ سال، یعنی۱۶ساله در شرایط ویژه مجاز است. احزاب سیاسی تلاش می‌کنند که این قانون را هم در حال حاضر ممنوع اعلام کنند. در سال ۲۰۱۹.۶۶۴ نفر از سوریه، ۱۵۷ از افغانستان، ۱۰۰ نفر از عراق، ۶۵ نفر از بلغارستان، ۴۱ نفر از لهستان، ۳۳ نفر از رومانی، ۳۲ نفر از یونان، به ازدواج زودهنگام اجباری تن داده اند.

این کودکان و نوجوانان دختر در ازدواج‌های زودهنگام، آسیب‌های اجتماعی، بیولوژیک، روحی و روانی بزرگی می‌بینند، محرومیت از تحصیل، انواع خشونت‌های فیزیکی و کلامی، آسیب‌های جسمی بر اثر کار سخت و سنگین خانگی، و یا اشتغال بعد از ازدواج، عدم اعتماد به نفس، باور ذهنی و روحی به این شرایط اسفبار، انزوا در بلوغ زودرس، که به خود سوزی، خودکشی و… کشیده می‌شود.

حق سقط جنین در اسپانیا، لهستان هزاران هزار نفر علیه قانون سقط جنین به خیابان آمدند. در آلمان، فرانسه، آمریکای لاتین هزاران تظاهرات کوچک و بزرگ برای داشتن حق سقط جنین توسط خود زن برگزار شده است. هنوز قانونی تصویب نشده که سقط جنین پیگرد قانونی ندارد، تا زنان بتوانند با خیال راحت برای بدن خود تصمیم بگیرند.

از طرف دیگر، در کشورهای آفریقایی، سالانه بیش از یک و نیم میلیون دختران جوان و بویژه کودکان دختر، آلت تناسلی‌شان بریده و یا ختنه می‌شوند. این عمل نه فقط در کشورهای آفریقایی بلکه در کشورهای اروپایی نیز توسط خانواده‌شان سازماندهی شده، اجرا میشود. یعنی هر کجا که حامل ین این فرهنگ ضد انسانی مانند پدر و مادر این دختران و کودکان دختر هستند، این سنت غیر انسانی را ضد فرزند خود با خود حمل کرده، مجوزش را صادر و اجرا می‌کنند.

مبارزه ما بین المللی و جهانی است، ما دلایل کافی برای آن داریم که خواهان جنگ در لیبی، و یا در عراق، در افغانستان و سوریه، فیلیپین، یمن، آفریقا و… نباشیم. از جنگ من و شما یا کودکانمان سود نمیبرند، بلکه آنانی که با سرمایه شان، سهام کنسرن‌های بزرگ صنایع نظامی را خرید و فروش میکند، سودهای کلان میبرند. کشورهای اروپایی و آمریکایی با هم مستقیم نمی‌جنگنند، بلکه جنگشان را به کشورهای دیگر و بار آن رو روی شانه‌های ما زنان و کودکان گذاشته اند. جنگ با خود فقر می‌آورد، ۷۰ درصد آن بر روی شانه‌های اقشار پایینی جامعه بویژه زنان است.

کلیسا، کنیسا، مسجد و ادیان ریز و درشت در جهان همه علیه زنان دست در دست دولت‌ها داده و برای حفظ سنت ارتجاعی و عقب مانده هر کشوری، یک دست و یک صدا در مقابل حقوق بحق زنان، مقاوت‌های سخت و حتا تا قتل و اعدام انجام می‌دهند.

با توجه به کلام نکته‌وار در باره این موضوع مهم، از شما سوال می‌کنم و خواهش می‌کنم که پاسخ دهید: چرا با توجه به این همه قانون و کنوانسیون و…، هنوز زنان در این ابعاد وسیع مورد خشونت قرارمی گیرند؟

به نظر من یکی از مشکلات این قوانین و کنوانسیون ها، نبود ارگان و نهاد کنترل اجرایی این قوانین است. اکثر این قوانین روبنایی هستند و پشتوانه اجرایی ضعیفی دارند.

هرچه زنان بیشتر بدانند و بیشتر آگاه باشند، نه تنها برای خودشان بلکه برای آموزش و تربیت نسل بعدی بهتر می‌باشد، چه از نظر تغذیه، تحصیل، سلامت روح و روان، آگاه به محیط اطرافشان، اقتصاد و جامعه پیرامونی و سیاست‌های رایج، سریع‌تر از فقر فاصله میگیرند، در مبارزات شرکت میکنند.

نمونه‌های مبارزاتی زنان بی‌نهایت زیاد است، مبارزه زنان علیه خشونت که کفش‌های سرخ را در خیابان به نشانه قتل زنان و خشونت به زنان اویزان کرده بودند، ابعاد وسیعی بخود گرفت و موجب تکان خوردن آن جامعه شد. و یا اعتراض وسیع میلیونی زنان در هند و بنگلادش برای امنیت محل کار و دستمزد بیشتر، در جهان پیچید و به کشورهای دیگر نیز کشید. تداوم این اعتصابات به کارکنان و کارگران دراندونزی، ویتنام نیزکشیده شد و به تولیدات روزانه کارخانه‌های تولیدی اروپا و امریکا صدمات زیادی وارد کند. چرا که کلیه تولیدات تریکو، جین،… فروشگاهای مورد علاقه و ارزان در اروپا و امریکا در آن کشورها تولید و دوخته می‌شوند، از این طریق میتوان به سرمایه داری در کشورهای اروپایی و آمریکایی فشار وارد کرد تا دستمزد و امنیت محل کار در کشورهای خودمان را تامین کنیم. در این مراکز تولیدی، اکثرن زنان مشغول به کار هستند.

همبستگی سلاح ماست.


نشریه هشت مارس شماره ۵۳

ژوئن ۲۰۲۱/ خرداد ۱۴۰۰