شکفتن دیوارنوشته‌ها

شکفتن دیوارنوشته‌ها

ارسالی توسط یکی از خواننده‌گان نشریه‌ی هشت مارس

 

اگر روزهای انقلاب 57 و دو سه سال بعدازآن را کنار بگذاریم، دیوارها همیشه در اشغال حاکمان بوده است. با نمادهای جنگ خانمانسوز و ارتجاعیِ هشت‌ساله، با تصاویر غول‌آسایِ زشت؛ با آیه‌های خرافی، اندرزهای مبتذل مذهبی و جملات کهنه‌پرستانه، با مردسالاری و هراس‌افکنی و بیگانه‌ستیزی، با مغزشویی و سودآفرینی پیام‌های بازرگانی و اینک، ناگهان بعد از سالیان سال پلشتی و زشتی بر دیوار، با نخستین موج شورش، شعارهای مردمی است که بر دیوارها شاخه می‌دواند، می‌شکفد و گُل می‌دهد.

صبح زود که از خانه بیرون می‌زنی و شعاری تازه بر دیوار می‌بینی، جریان مقاومت و اعتراض در رگ شهر را حس می‌کنی. در تاریکی شب که به کوچه می‌پیچی و صدای قدم‌هایی که می‌شنوی که سریع دور می‌شوند و ردّ سرخ شعاری ناتمام را بر دیوار می‌بینی، تداوم جنبش را باور می‌کنی. دیوارنوشته نشانه‌ی قدرت و جرأت جوانان شورش‌گر است درست بیخ گوش نیروی انتظامی و گشت بسیج محلات. دیوارنوشته از سلطه‌ی فن آورانه‌ی حاکمان جداست؛ از جنسِ اراده و آگاهی و عمل خود ماست. می‌شود سایت‌ها را فیلتر کرد؛ اینترنت را از کار انداخت؛ ماهواره را با پارازیت خفه کرد؛ اما دیوارنوشته می‌تواند دائماً تولید شود و پیام را به هم بندان برساند.

با دیوارنوشته می‌توانی درست به هدف بزنی. مکان را خودت انتخاب می‌کنی و دستت در گزینش پیام‌هایی که با محیط خوانایی دارد باز است. بر کناره‌ی جاده‌ای که از مقابل کارخانه‌ها می‌گذرد، در خیابان‌های جنب دانشگاه، در گذرگاه کوهنوردان، در محله‌های فقیرنشین و حاشیه‌ها، اطراف فرهنگسراها و... فزون بر شعارهای عمومی انقلابی می‌توانی شعارهایی نقش کنی که خواسته‌های مهم قشرهای مختلف را فریاد می‌کند؛ یا فراخوان‌هایی صادر کنی که رو به آن‌ها دارد.

با دیوارنوشته می‌توانی برای مردم نماد اتحاد مبارزاتی بسازی و آن را تکثیرکنی. اگر شعاری که بر دیوار می‌نویسی به تضاد یا موضوعی مهم و ریشه‌ای اشاره داشته باشد، به حد کافی عامه‌فهم و روشن باشد، متحد کننده باشد و شور و شجاعت برانگیزد، می‌تواند فراگیر شود. اگر ابتکار به خرج دهی و نشانه‌ای ساده و روشن از رزمندگی و جهت‌گیری انقلابی بیافرینی و زیر شعارهایت اسپری کنی، خواهی دید که چه زود توسط یاران ناشناخته‌ات بر دیوارها تکرار می‌شود.

تولید دیوارنوشته یک کار جمعی است؛ یک فعالیت انقلابی مشترک؛ یک عملیات که نیاز به نقشه‌ریزی و تقسیم‌کار و رهبری دارد. شعارها محصول بحث و کلنجار سیاسی در جمع کوچک یاران قابل‌اطمینان متشکل از دختران و پسران شجاع و مصمم است. محصول نشستن و سروکله زدن و به نتیجه رسیدن در مورد این‌که: کدام شعار مهم‌تر است؟ کدام‌یک تأثیرگذارتر است؟ ظرفیت متحد کردن و فراگیر شدن کدام شعار بیشتر است؟ کدام‌یک عمق دگرگونی‌های لازم برای رها شدن جامعه از بند ستم طبقاتی، جنسیتی، ملی و مذهبی را بهتر نشان می‌دهد؟ کدام‌یک آینده و دنیایی یکسره متفاوت را در برابر چشم جامعه روشن‌تر تصویر می‌کند؟ دیوارنوشته، زمینه‌ساز وحدت اراده و عمل است.

پس‌دست به کار می‌شویم؛ هشیارانه اطراف را می‌پاییم، کلاه را تا روی چشم پایین می‌کشیم؛ اسپری رنگ را خوب تکان می‌دهیم؛ و دیوارها را فتح می‌کنیم.