"غیرت مردان" و حجاب زنان

لاله آزاد

در روزهای اخیر عکس‌هایی از تابلویی که روی آن نوشته شده "بد حجابی زن از بی غیرتی مرد است" توسط" اداره مرکزی امر به معروف و نهی از منکر گازرگاه شریف" در شهر هرات پخش گردید. این عکس ها با اعلامیه‌ای که از طرف همین ارگان پخش گردیده، چهره شهر را تغییر داده و روحیه مردم را دگرگون نموده است. قوای امنیتی جرئت مقابله با این پدیده را ندارند و وعبدالقیوم رحیمی والی هرات از رویا‌رویی با آن هراس دارد چنانچه می‌گوید آقای انصاری دوست من است و نمی‌خواهم با وی رویارویی کنم.

در پشت این خط و تفکر کی قرار گرفته که چنین آشوبی را بپا نموده و همه را متغییر ساخته است. دولتی که تحت حمایت آمریکای اشغالگر قرار دارد به آن کرنش می کند و توان مقابله با آن‌ را ندارد.

حامی اصلی این فکر متحجر و اندیشه‌ی قرون وسطایی آمریکاست که نقاب دموکرات و آزادی‌خواهی به چهره دارد. این ابر‌قدرت که در این روزها در زد و بند با طالبان قرار دارد به ایده‌های طالبانی و داعشی در افغانستان بیشتر از قبل پا می دهد و زمینه‌ی رشد و پیشروی آنها را در بین مردم، مهیا می نماید. طالبان «مجری امر به معروف و نهی از منکر» در افغانستان در زمان دولت اسلامی نام نهادشان بودند و تا وقتی‌که حامی منافع آمریکا بودند هیچکس کاری به کار و اعمال جنایتکارانه‌ی آنها نداشت و زمانیکه در مغایرت با منافع آمریکا قرار گرفتند با خشونت تنبیه شدند؛ اما عده ای از آنها و باند‌هایشان با ایده‌های مشابه تا هنوز هم در قدرت دولتی، سهیم اند.

آمریکا که در سطح جهان چهره دموکرات وآزادیخواه از خود نشان می‌دهد و آزادی زنان و محو تروریزم را تبلیغ می‌کند، خودش ضدد موکرات و حامی پروپا قرس تروریزم جهانی‌ست. همین ابر قدرت بود که دولت اسلامی و قانون اسلام را بر افغانستان حاکم نمود تا کوچکترین صدای آزادیخواهی واستقلال طلبی را با چماق اسلام سرکوب کند و با هشدار هر روزه‌ی «هله طالبان آمد»، نفس مردم را بند آورده و زنان را زندانی و خانه‌نشین نماید.

در تابلو و اعلامیه‌ای که در بیشتر نقاط شهر و بر روی دیوارهای منازل مسکونی چسپانده شده است. به مردم هشدار داده شده تا توجه شان را به متن آن معطوف نمایند.

در متن اعلامیه آمده است که « به توفیق خداوند توانستیم اداره‌ی امر به معروف و نهی از منکر را مجددا احیاء نمائیم. امر به معروف دستورالهی قانون قرانی وبرنامه اخلاقی هرفرد مسلمان است... برای اینکه جامعه ما از امنیت ،آرامش و آسایش بیشتر و بهتری برخوردار شود، چه خوب است که در عرصه حیاء پسران و حجاب دختران خویش توجه بیشتر کرده، تا در دنیا و آخرت سرفراز گردیم... و در پایان از مردم خواسته که با مواجه شدن با هرنوع تخلف وتخطی، این اداره را در جریان قرار دهند. » نام مولوی مجیب الرحمان انصاری* و آدرس و شماره تلفن ...

این هیاهو توسوسط مولوی مجیب الرحمن انصاری، امام مسجد جامع گازرگاه شهر هرات براه افتاده و مرد را بی‌غیرت می نامند تا احساسات اش را تحریک نماید و احساسات‌اش هم تحریک می شود چون منافع‌اش تامین می شود.

در نشست خبری که بتاریخ پنجشنبه ۲۶ جدی/ دی برگزار شد مولوی مجیب الرحمان انصاری، امام مسجد جامع گازرگاه ولایت هرات از ایجاد نهاد امر به معروف و نهی ازمنکر و تبلیغات این اداره دفاع کرد.

به گفته او، این نهاد حدود بیست روز پیش کار خود را عملا آغاز کرده و هر روزه صدها نفر برای اعلام حمایت از او و این اداره به دیدارش می‌آیند.

آقای انصاری تاکید دارد که این نهاد در منطقه "خواجه انصار" عملا شریعت را تطبیق می‌کند اما "فعلا" فعالیت این اداره در سایر مناطق در حد تبلیغات است. او تایید کرد که تاکنون شماری از متخلفین را تنبیه و تادیب و در حد شلاق زدن مجازات کرده‌اند.

کارها و فعالیت این ملا در شبکه‌های اجتماعی افغانستان و در بین کاربران و فعالان اجتماعی و جامعه‌ی مدنی به صورت گسترده هم‌رسانی شده و شماری از کاربران از آن به عنوان تازه‌ترین نمونه افراط‌گرایی در هرات یاد کرده اند.

این مرد شیاد در جواب به انتقاد گسترده‌ی مردم می‌گوید: « مرد باید احساس مسئولیت کند چرا که :"زن چیزی نمی‌داند، زن چیزی نمی‌فهمد، داخل خانه نشسته است. مسئولیت مرد است که او را متوجه بسازد. همان طور که مسئولیت مرد است که شکم زن را سیر کند باید متوجه دین و دینداری او باشد.."

انصاری خود را مجری قانون دانسته و تصمیم گرفته توسط اداره « امر به معروف و نهی از منکر»اش عملا دست به کار شده و «مجرمان» را جزاء دهد. آقای انصاری می‌گوید: « تنها فساد اخلاقی نیست. فساد اخلاقی یک بعد است. فساد مالی به اوج خود رسیده، قتل، کشتار، بی‌عدالتی و ناامنی به اوج خود رسیده است. ربا، سود، قمار، مسایل سگ جنگی، مرغ جنگی و ظلمی که بر سر خانواده‌ها و زن‌ها می‌شود همه را فساد می‌دانیم. وقتی تمام این ابعاد را در نظر داشته باشیم میشه گفت دامنه فساد گسترده شده است."

وحید عمر، مشاور ارشد رئیس‌جمهوری افغانستان در امور روابط عمومی و استراتژیک نوشت:"هر مردی که به عوض خود به زن تکلیف تعیین می‌کند، نامرد است. مرد غیرتی مردیست که زن را همتای خود بداند، نه متاع خود!"

برخی فعالان برای نشان دادن اعتراض‌شان این تابلو را دست‌کاری کردند و روی آن نوشتند:"چشم‌چرانی تو از بی‌ایمانی توست!برادر چشمت را از زنان نگه‌دار و به کودکان تجاوز نکن. بدون شک جای تجاوزکاران جهنم است!"

و شماری این تابلوها را به شدت مردسالارانه و تبعیض‌آمیز خوانده‌اند.

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی در واکنش به موضع گیری‌های آقای انصاری این سوال را مطرح کرده‌اند که چرا با این شدت و تندی در مقابل قضایای جدی‌تر مثل" تجاوز طلاب و ملاهای مدارس بر کودکان" خرده نمی‌گیرد؟

آقای انصاری می‌گوید، فساد در هر جا که باشد محکوم است. اما او تجاوز طلاب بر کودکان در مساجد را "کاملاً دروغ و یک دسیسه علیه علما" توصیف کرد و گفت: "بالفرض اگر چنین کسی پیدا شد و داخل مسجد و مدرسه این کار را به نام آدرس علم و علما کرد اشتباه و زشت است و باید قانون اسلامی روی او هم تطبیق شود."

ایجاد اداره امر به معروف و نهی از منکر از سوی مولوی مجیب الرحمن انصاری نگرانی‌های زیادی در بین مردم افغانستان به وجود آورده است.

مولوی سید محمد شیرزادی، رئیس ارشاد حج و اوقاف هرات در واکنش به سخنان مجیب الرحمن انصاری، گفت که "دعوت به سوی ارزش‌ها و بازداشتن از مفاسد" کار هر مسلمان است اما اجرای حکم در مسایل جزایی و جرمی کار محاکم است.

آقای انصاری اما می‌گوید به وظایف اسلامی‌اش عمل کرده و در بسیاری موارد سخنان او از سوی رسانه‌ها تحریف و یا به نقل گزینشی سخنانش اکتفا می‌شود.

عبدالقادر کامل، آگاۀ امور سیاسی در هرات گفت:افغانستان بدترین کشور برای حاکمیت قانون است؛ کسی به قانون احترام ندارد و هرکس کوشش می‌کند تا نظریات و دیدگاه‌های شخصی، سلیقه‌یی، گروهی، تنظیمی و خلاف معیارهای دیموکراتیک را دخیل بسازد و فلسفۀ وجودی حکومت و قانون زیر سوال ببرد.

سید اشرف سادات، فعال جامعۀ مدنی در هرات نیز اظهار داشت: ضعف قانون مداری در ولایت هرات باعث شده که مشکلات و سر و صداهایی دربارۀ ضعف قانون داشته باشیم.

مولوی مجیب‌الرحمان، همچنان با تهدید حکومت گفته است که تطبیق قوانین اسلامی در نخست از بخش‌های مربوط آرامگاۀ خواجه عبدالله انصاری آغاز خواهد شد و سپس به سراسر کشور گسترش خواهد یافت. انصاری به پیروانش دستورداده برای عملی‌سازی قوانین اسلامی متهمان را به کیفر برسانید و منتظر تصمیم حکومت نباشید.

این نخستین باری نیست که این آخند دین در هرات چنین حرف‌هایی به حجاب زنان گفته است؛ پیش از این نیز او در جریان خطبه‌ی نماز جمعه گفته بود که زنان باید در خانه باشند و تا زمان نیاز جدی از خانه‌ی خود بیرون نشوند. او بارها در خطابه‌های خود گفته است که بیشتر زنان اهل دوزخ اند.

چندی قبل نیز حرف‌هایی در مورد کافر بودن طرف‌داران اهل تشیع گفته بود که با واکنش‌های شدید مردم و نمایندگان مجلس مواجه شده بود. در واکنش‌ها به حرف‌های او، مریم سما، نماینده‌ی مجلس گفته بود: «مجیب الرحمان انصاری، که خشونت بیشتر و پیچیدگی زندگی مردم را در هرات تشدید می‌کند، سودای یکه‌تازی دارد. اگر جلوش گرفته نشود، بنیادگرایی و افراط‌گرایی نه تنها در هرات که به ولایت‌های دیگر سرایت می‌کند.»

مردم افغانستان بخصوص مردم شهرهرات باید متوجه واقعیت مسئله باشند و از تاریخ بیاموزند آنها باید دوره حکومت طالبان را بیاد بیاورند که چگونه آمریکا و چاکرانش در قطر حکمروایی آنها را به رسمیت شناخته و چند کشور در افغانستان سفارت افتتاع کردند. آمریکا و یارانش کاری به کارهای زن ستیزانه و ضد انسانی طالبان نداشتند، بلکه آنها منافع خود را می دیدند و در پیوند با منافع خود کار می‌کردند و برای نوکران و چاکران‌شان میلیونها دالر هدیه می‌دادند تا به سود و فوق سودها دست یابند. امروز نیز در بند شدن زنان و مردان افغانستان و بردن کشور به عصرحجر برای آنها اهمیتی ندارد. هر کسی که منافع آنها را تامین نماید، همان را می خواهند.

زنان و به‌طور کلی مردم آزاده افغانستان باید بر علیه دولت دست نشانده و همه دارودسته‌های ضد مردمی، ضد زن مبارزه کرده و تلاش کنند که جامعه را از شر همه مزدوران، سرسپردگان به امپرلیزم‌ها رها سازند. زنان افغانستان در این مبارزه سهم مهمی را بر عهده دارند. چرا که علاوه بر خواسته‌های عمومی مردم که خلاصی از رژیم دست نشانده و اربابانشان و همه دارو دسته‌های بینادیگرایان اسلامی است، خواست رفع ستم و فرودستی را نیز دارند و این خود محرک مهمی است برای تشدید مبارزه و ادامه یابی آن و پیشروی کل جامعه.

* انصاری دوبار ازدواج کرده و یک همسرش عرب است. او در نشست خبری اش به زنان روزنامه نگار اجازه ورود نداد. تعریف جایگاه زنان برای مولوی انصاری مختص به خانه و آشپزخانه است. تحصیلات عالی‌اش را در عربستان تکمیل کرده و بارها به صورت مستقیم خواهان حذف شیعیان از بدنه حکومت و اجتماع افغانستان شده است. او از سه سه سال به این‌سو رادیوی تبلیغاتی‌یی را به نام انصار مدیریت می‌کند و مدرسه‌ای به نام دارالعلوم پیر هرات را می‌چرخاند. گفته می‌شود که جوانان علاوه بر هرات از ولایات هم‌جوار نیز به این مدرسته برای تعلیم می‌آیند. اما هنوز مشخص نیست که محتوای موارد تعلیمی در این مدرسه چگونه است. اما از سخن رانی‌های این ملا امام مشخص است که محتوای درسی این مدرسه اساس و پایه نداشته و بیشتر پیرامون رشد افراطیت مذهبی می‌چرخد.

8 فوریه 2020