تحقیر و آزار جنسی زنان در زندان


- در یک اتاق گفت‌وگو در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس که چهارشنبه شب با عنوان «زندانیان سیاسی زن از تحقیر و تعرض جنسی تا تنبیه بدنی» برگزار شد، شماری از زنان با بیان تجریه‌های خود از اعمال شکنجه و تعرض جنسی از سوی بازجویان و مقام‌های زندان، گفتند: در جمهوری اسلامی تعرض جنسی بخشی از برنامه هدفمند بازجویان برای شکستن زندانیان زن است.

- نرگس محمدی گفت: «رییس زندان به من حمله‌ کرد، تعرض‌ها و توهین‌ها خشن‌تر شد، مقاومت می‌کردم و آنها من را می‌کشیدند و هل می‌دادند. می‌خواستند من را به اجبار سوار ماشین کنند، بر زمین نشستم، رییس زندان من را بلند کرد و به سوی ماشین پرت کرد. سرم داخل ماشین بود و پایین تنه‌ام بیرون بود، وقیحانه پایین تنه من را گرفت و هل داد داخل ماشین و روی ساق پایم نشست

- محمدی افزود که «رییس زندان بعد از ضرب و شتم و توهین، سرش را لای موهایم کرد اسم کوچک من را صدا کرد و گفت سیگارش را برایش روشن کنم و حکم اخیر برای من به دلیل «تمرد از دستور رییس زندان» صادر شده است. آقای رییس آیا من باید سیگار او را روشن می‌کردم؟» او تاکید کرد که این حکم بی‌شرمانه است و قطعا از آن سرپیچی می‌کنم.

محمدی با اشاره به روایت دیگری، افزود: «با یک زن که با اتهامات اقتصادی بازداشت شده بود، هم سلولی بودم. او را به شدت آزار داده بودند، بازجو سینه‌های او را لمس کرده بودند، و این خانم به همین دلیل دچار مشکل اعصاب و روان شده بود

بازجو به یک زن مذهبی که با مقنعه در زندان بود گفته بود «تو مگر زیرخواب نیستی؟» و بعد مبلغی پول در مقنعه او گذشته بود و گفته بود که «این پول را بگیر و یک شب هم زیرخواب من باش».

بانو صابری، زندانی سیاسی سابق که همسرش تابستان ۶۷ اعدام شد، با بیان آنچه بر او گذشته گفت: «سال ۶۱ سه نفر کمیته‌ای من را بازداشت کردند و در بیابان‌های اصفهان به من تجاوز کردند، به حق من رسیدگی نکردند که در تمام این سالها من را آزار دادند».

- کاوه کرمانشاهی، فعال حقوق بشر، نیز روایت زینب جلالیان را خواند و گفت: «یکی از بازجویان زینب در ماه‌های نخست بازداشتش در سال۸۷ در بازداشتگاه اطلاعات کرمانشاه می‌گوید اجازه صیغه او را دارد و قصد نزدیک شدن به او را داشته و حلقه را در دست زینب گذاشته که دستبند بر دست داشته، زینب حلقه را پرت کرده و به بازجو لگد می‌زند».

فعال حقوق بشر گفت که پس از مقاومت زینب جلالیان در برابر تعرض حین بازداشت، بازجویان آنقدر او را زدند که در بیمارستان بستری شد و او را در بازداشت مجبور به انجام تست بکارت کردند».

- هشت مارس: زنان زندانی سیاسی نه تنها خشونت افسار گسیخته نیروهای جمهوری اسلامی علیه همه زندانیان سیاسی، را متحمل می شوند بلکه به دلیل زن بودن همواره مورد سرکوب و خشونت جنسیتی مضاعف نیز می باشند.

 برای مردسالاران حاکم در ایران، هر اعتراض و مخالفتی غیر قابل تحمل است ولی اعتراض کردن زنان، نه فقط به دلیل مخالفت با سیاست های رژیم، محکوم شمرده می شود بلکه به دلیل  خروج او به عنوان "زن" از چارچوبی که این رژیم، برایش ترسیم کرده، گذشتن از خط قرمز رژیم بوده و به وحشیانه ترین شکلی سرکوب می شود.

#زن_زندانی_سیاسی

#نه_میبخشیم_نه_فراموش_میکنیم

#دیگه_تمومه_ماجرا

#رای_سرنگونی_انقلابی

برگرفته از تلگرام سازمان زنان هشت مارس

۳۰ مه ۲۰۲۱