2 گزارش از فعالیت های مبارزاتی در آلمان - شهر برمن

2 گزارش از فعالیت های مبارزاتی در آلمان - شهر برمن

از طرف سازمان زنان هشت مارس و کارزار مبارزه با خشونت علیه زنان در ایران

 به مناسبت روز جهانی مبارزه با خشونت بر زنان

گزارش اول 25 نوامبر، گرد هم آیی در خیابان:

روز دوشنبه 25 نوامبر 2019، از ساعت 17:00 تا 18:30 در یکی از اماکن مرکزی و پر تردد شهر، اکسیونی به مناسبت روز جهانی مبارزه با خشونت بر زنان، از طرف "کنفرانس زنان شهر برمن"، که از گروه های مختلف رادیکال شهر تشکیل شده است، برگزار شد. ما هم به عنوان فعالین "سازمان زنان 8 مارس" و "کارزار مبارزه با خشونت دولتی، اجتماعی و خانگی، بر زنان در ایران" که به عنوان بخشی از این جمع، همراه با سایر گروه های کرد و آلمانی، از چند هفته قبل فراخوان شرکت در این، تظاهرات را وسیعا در شهر پخش کرده بودیم، در محل حضور یافتیم. پلاکادر ها، شعارها و تصاویری که گویای اشکال مختلف خشونت و مبارزه با آن در ایران بود، را در محل نصب کردیم.

تصاویر زنان مبارزی که برای احقاق اولیه ترین حقوق خود، بهای سنگینی را پرداخته بودند، همراه با توضیحات کوتاهی در زیر این تصاویر، توجه بسیاری از عابران را به خود جلب می کرد و سعی می کردند با صحبت با ما پاسخ سئوالات خود را بیابند.

در بخشی از برنامه که همه حاضرین می توانستند با استفاده از "میکروفون آزاد" از تجربیات و راه حل های مورد نظر خود صحبت کنند، یکی از دوستان ما متن کامل بیانیه کارزار را که به همین مناسبت نوشته شده بود به زبان آلمانی خواند. حاضرین که در تمام مدت با علاقه وحوصله مطلب را دنبال می کردند، با تشویق خود، از نظرات ما استقبال کردند و چند نفری در پایان مطلب، از ما متن کتبی آن را تقاضا کردند.

در بخش "میکروفون آزاد" یکی از زنان کرد، در رابطه با  حمله ترکیه به کردستان سوریه صحبت کرد و اینکه مصائب جنگ تا چه حد بر سر زنان و کودکان آوار می شود و همچنین  به نقش پر رنگ زنان در اعتراضات و مبارزات منطقه پرداخت.

یکی از زنان سیاه پوست هم در این بخش، جهانی بودن ستم بر زنان را توضیح داد و اینکه مبارزه زنان هم باید وسعتی جهانی داشته باشد.

یکی از مردان حاضر در محل هم از طرف حزب مارکسیست لنینیست آلمان، به اهمیت مبارزه و همراهی مردان برای رفع خشونت بر زنان اشاره کرد و اینکه جهان، بدون مبارزه برای رهایی زنان، رها نخواهد شد.

یکی از زنان حزب چپ آلمان هم ضمن توضیحات تاریخی در رابطه با دلیل انتخاب این روز برای مبارزه علیه خشونت بر زنان، به اهمیت تداوم مبارزه پرداخت.

به نسبت سالهای گذشته پخش اعلامیه با استقبال خیلی خوبی مواجه شد و ما توانستیم حین برنامه تعداد زیادی بیانیه کارزار که همراه داشتیم به زبان آلمانی و تعداد کمتری به زبان انگلیسی و فارسی پخش کنیم و با مردم در رابطه با اوضاع ایران و جهان به ویژه در رابطه با خشونت بر زنان، و مواضع خودمان صحبت کنیم.

البته موارد معدودی برخوردهای بد از طرف مخاطبین هم داشتیم. یک مرد میانسال آلمانی، ظاهرا در دفاع از مبارزات ما علیه حجاب، مطرح می کرد که روسری سر کردن زنان در اروپا توهینی به کشور میزبان است و همانطور که زنان اروپایی درایران باید روسری سر کنند، قانون باید زنان مسلمان را هم وادار سازد که در اروپا، روسری  خود را بردارند.

یکی از دوستان ما در پاسخ گفت که ما همانطور که دولت ایران را برای تحمیل حجاب چه برای زنان ایرانی و چه برای توریست ها محکوم می کنیم، برداشتن اجباری حجاب از سر زنانی که به آن معتقدند را هم در اروپا، محکوم می کنیم، هر چند که با اصل حجاب مخالف هستیم. ما با تمامی اشکال سکسیسم و نگاه کالایی به زن مبارزه می کنیم که حجاب هم یکی از آن اشکال است ولی مبارزه خود را با توسل به زور و تحمیل قانون به پیش نمی بریم بلکه تلاش می کنیم با روشنگریِ ریشه ای، کارکرد سیاسی و ایدئولوژیک قانون حجاب را افشا کنیم.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   در بخش پایانی برنامه از همه حاضرین دعوت شد که روز جمعه 29 نوامبر از ساعت 18:00 در برنامه ای که کنفرانس زنان شهر برمن در سالنی در مرکز شهر برگزار می کند، حضور یابند و گزارش نشست پلاتفورم "مشاوره سیاسی زنان" (Frauenpolitische Ratschlag) و همچنین  برنامه ها و اهداف این جریان را بشنوند. در این برنامه همچنین گروه های مختلف فرصت خواهند داشت که توضیحاتی در رابطه با وضعیت زنان در کشورهای مختلف را ارائه کنند و راه کارهای خود را مطرح سازند.

سه روز بعد از این اکسیون روزنامۀ محلی و پر مخاطب "تاگِس سایتونگ"  (Tageszeitung) که به اختصار "تاتز" (taz) نامیده می شود. گزارش مفصلی همراه با یک عکس بزرگ از اکسیون خیابانی ما چاپ کرد.

25 نوامبر 2019

فعالین سازمان زنان 8 مارس  و کارزار مبارزه با خشونت علیه زنان- واحد برمن

گزارش دوم، 29 نوامبر جلسه بحث و گفتگو  در سالنی در مرکز شهر

روز جمعه 29 نوامبر 2019، به مناسبت روز جهانی مبارزه با خشونت بر زنان، جلسه ای به دعوت "کنفرنس زنان شهر برمن" (که ما هم مثل چند گروه رادیکال زنان ترک، کرد و آلمانی همه ساله همراه آن، اکسیون هایی را در شهر برگزار می کنیم)، با حضور زنان و مردان علاقه مند، در سالنی برگزار شد. حدود 25 نفر در جلسه حضور داشتند.

ما قبل از شروع برنامه، پرچم ها، عکس ها و شعارهای مان را به دیوارهای سالن نصب کردیم. در چیدن بوفه کوچکی از غذاهای سرد، که به همت حاضرین تهیه شده بود، کمک کردیم و با صحبت با مدراتور برنامه هماهنگی های لازم را انجام دادیم.

اولین قسمت برنامه جلسه، مطابق اعلام قبلی، ارائه گزارشی از کنفرانس 3 روزه در شهر ارفورت آلمان بود که از طرف پلاتفورم "مشاوره سیاسی زنان" در روزهای اول تا سوم نوامبر 2019 برای تدارک گردهم ایی سراسری زنان پایه در سال 2021 در مالزی، برگزار شده بود.

در این قسمت افراد مختلفی که در این سمینار حضور یافته بودند هریک در رابطه با یکی از  برنامه ها و  وُرک شاپ ها صحبت کردند. موضوعات مورد بحث، موضوعاتی مثل " زنان و محیط زیست" ، "زنان و سواد آموزی و مقایسه آماری با سوادان بین کشورهای فقیر و کشورهای صنعتی" ، "وضعیت اشتغال زنان" و...  بودند.

بعد از شنیدن گزارش ها و پرسش و پاسخ در این رابطه، در فضایی صمیمانه، حاضرین به بحث و گفتگو در رابطه با وضعیت زنان در کشورهای مختلف و راه کارهای مورد نظر خود پرداختند. در این قسمت، یکی از زنان کرد ترکیه به مبارزات زنان در ترکیه اشاره کرد و گفت که به مناسبت روز جهانی مبارزه با خشونت هزاران زن برای اعتراض به خیابان ها ریختند و اینکه تنها در سال گذشته در ترکیه 440 زن به دست مردان کشته شدند که یک چهارم این قاتلین همسران زنها بودند. او از این مسئله گله داشت که چرا نه تنها حمایتی از طرف کشورهای غربی متوجه زنان در ترکیه نمی شود، بلکه حتی اخبار هم به درستی پخش نمی شوند.

دوستان ما هم که از طرف سازمان زنان 8 مارس و فعالین کارزار در جلسه حضور داشتند، در پاسخ به سئوال او توضیح دادند، تا زمانی که زنان و سایر اقشار تحت ستم منتظر حمایت از طرف حاکمین امپریالیستی باشند که خودشان بانی ستم و حامی حکومت های دیکتاتور هستند، نمی توانند امیدی به رهایی داشته باشند. ستمدیدگان جهان باید متحدین خود را از بین اقشار تحت ستم در کل جهان جستجو کنند و صف بندی محکمی در مقابل حاکمین جهان داشته باشند.            

در قسمت دیگری دوستان ما گزارشی از وضعیت زنان در ایران، خیزش های 2 ساله گذشته و به ویژه شورش اخیر علیه گران شدن قیمت بنزین ارائه کرده و توضیح دادند که چطور در تمامی این فعالیت ها و اعتراضات زنان دلیرانه جنگیدند و اینکه در 40 سال گذشته، با تمامی فشارهای وحشتناکی بر آنان تحمیل شد، هرگز تسلیم نشده و به اشکال مختلف مقاومت خود را بروز دادند. دوستان ما همچنین در رابطه با  فعالیت های برون مرزی حکومت ایرن در منطقه و جهان توضیحاتی دادند و به نقش ایران در سرکوب جنبش اخیر در عراق هم اشاره کردند.

یکی از زنان زیمباوه، ضمن تحسین مبارزات زنان ایران، از ستمی که در تمامی جهان به زنان تحمیل می شود، سخن گفت و اینکه مبارزات زنان افریقا با وجود ستم شدیدی که به آنها تحمیل می شود، رشد کمی داشته و هنوز راه زیادی در پیش روی خود دارد. او به طور مشخص از مواضعی که ما مطرح کردیم حمایت کرد و گفت که زنان جهان به همراهی یکدیگر نیاز دارند.   

مرد جوانی از کردهای ترکیه، ضمن حمایت از مبارزات رژاوا، این منطقه و تفکر اوجالان را الگویی برای کل جهان، در ارتباط با نقش و حضور زنان نامید. دوستان ما ضمن تایید مبارزات بر حق در رژاوا، به توهمی که در این مبارزات نسبت به دریافت حمایت از امپریالیست ها وجود داشته، انتقاد کردند و همچنین، اعلام کردند که بر خلاف نظر اوجالان، ارزشمندی جایگاه زنان را نه در قابلیت تولید مثل، بلکه در داشتن فکر و ایده مستقل آنان می دانند. 

این جلسه بیش از دو ساعت و نیم به طول انجامید ولی بحث های بسیار خوبی پیش گذاشته شد و حاضرین با علاقه در بحث ها شرکت کرده و آنها را دنبال کردند.

 

29 نوامبر 2019

سازمان زنان 8 مارس و کارزار مبارزه علیه خشونت بر زنان در ایران- واحد برمن