عامل اصلی ویرانی ناشی از سیل، رژیم جمهوری اسلامی است!

سیل در بوشهر، دشتستان، دیلم، گناوه، ممسنی، ابرکوه، یزد و... هم چنان جاری است و خانه های محقر تهیدستان را می بلعد و به پیش می رود. تا کنون چندین نفر جان شان را از دست داده اند و صد ها نفر مجروح و هزاران نفر بی خانمان شده اند. هشت استان درگیر سیل و آبگرفتگی شده است. هشت استان که اکثریت جمعیت آن را کارگران و زحمتکشان تشکیل می دهند، آنانی که دار و ندارشان را از دست داده اند؛ آنانی که علاوه بر سیل، راه یابی فاضلاب به خانه های شان ادامه زندگی را برای شان غیر ممکن کرده است. بخش کوچکی از فاجعه ای که بر سر مردم در اثرسیل و فاضلاب آمده را می توان در فیلم های کوتاهی که در شبکه های مجازی پخش شده، دید. در این فیلم ها ضجه های دلخراش زنان، مردان و کودکانی دیده می شود که همه هستی خود را از دست داده اند و در باتلاق گل و لای گیر کرده اند. برای آن خیل گسترده زنان سرپرست خانواده که با رنج و مشقت و تن دادن به هر اندازه استثمار، آلونکی را برای پناه دادن به فرزندان شان تهیه کرده اند، از دست دادنش، غیر قابل تحمل است. هیچ فیلمی نمی تواند اوج درماندگی این مردم ستمدیده که همه هستی خود را در اثر یک سیل از دست داده اند به تصویر کشد.

سیل

 در این وضیعت هر یک از سران و سلاطین محلی و استانی رژیم بار مسئولیت را از دوش خود برداشته و پاسخ های بی سر و ته تحویل مردم می دهند. صادق حقیقی پور، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان می گوید «دفع آب بارندگی جزو وظایف قانونی ما نیست». غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان می گوید که مشکل فاضلات به او ربطی ندارد. مجتبی یوسفی، نماینده اهواز در مجلس می گوید« برای ساماندهی شبکه فاضلاب اهواز شش هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و حوزه های آب و فاضلاب اهواز به علت نبود زیر ساخت های مورد نیاز دچار بحران شده اند..... در عین حال با بارش کمتر از 50 میلی متر این شهر و یا بندر امام و ماهشهر دچار آبگرفتگی زیادی شدند». اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران ایران می‌گوید: "برای مقابله با بلایای طبیعی سال گذشته پنج هزار و ۸۴ میلیارد تومان اعتبار پیشنهاد شد که حدود ۳۰۰ میلیارد تومان در قانون بودجه منظور شده و تا کنون نیز هیچ مبلغی در اختیار دستگاه های اجرایی استان خوزستان قرار نگرفته است."

بودجه برای تغییر سیستم فرسوده فاضلاب که این چنین زندگی مردم را غیر قابل تحمل کرده است،  اختصاص نمی دهند. بودجه برای کانال کشی های لازم در همه شهرها و روستا ها و ... برای مقابله با سیل در نظر گرفته نمی شود. اما در بودجه سال آینده مثل تمامی سال های گذشته مبالغ هنگفتی برای تبلیغ فرهنگ و دین و مذهب افیونی شان  اختصاص داده شده است. از جمله: 5/8 میلیارد تومان به بنیاد تازه تاسیس شده به نام «بنیاد فرهنگی قاسم سلیمانی» سردار جنایت کارشان در ایران و منطقه که قرار است زیر نظر دختر 19 ساله اش زینب سلیمانی پیش برده شود، 130 میلیارد تومان به نهاد نمایندگی ولی فقیه، 205 میلیارد تومان به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه قم و....

به گفته اظهارات رسمی،  136 هزار کلاس درس فاقد سیستم گرمایش هستند و برای آن تنها بودجه ای معادل 45 میلیارد تومان در نظر گرفته شده در حالی که برای  «شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران »، 325 میلیارد تومان اختصاص داده اند. قرار است برای زیر ساخت های مراسم اربعین استان های خوزستان، کرمانشاه و ایلام، 3 میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شود در حالی که در همین لایحه برای «توسعه و عمران شهر خرمشهر و آبادان» اعتباری تعریف نشده است. تنها دو سازمان مسئول در تبلیغات اسلامی در داخل و خارج یعنی «سازمان تبلیغات اسلامی» و « سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی» بودجه شان چندین برابر بودجه ای است که برای محیط زیست - که خود از عاملین اصلی نابودی آن هستند،- در نظر گرفته شده است.

سیل دو

هر بلای « طبیعی» هم چون زلزله و سیل که بر سر مردم آوار می شود و زندگی محقرشان را به نابودی می کشاند، مسئولیت مستقیم آن متوجه رژیم جمهوری اسلامی است. رژیمی که بودجه های هنگفت را خرج تقویت نیروهای سرکوبگر، ساختن زندان های جدید برای اسیر کردن معترضین، تهیه آخرین دم و دستگاه های پیش رفته شکنجه زندانیان سیاسی، تبلیغ فرهنگ پدر/مردسالاری، فرهنگ شونیستی و ضد مهاجرین و پناهند گان افغانستانی، تبلیغ دین اجباری و... می کند و بودجه های بخش عمران را که ربط مستقیم به زندگی مردم دارد، هر سال کوچک تر و کوچک تر می کنند.

سیل

بوی مشمئز کننده ای که در نتیجه باز شدن کانال های فاضلاب در بسیاری از شهرها ، خانه ها، کوچه ها و خیابان ها فضا را پر کرده است به واقع بوی تعفن و گندیده گی کل نظام و سیستم جمهوری اسلامی را بیش از پیش منعکس می کند. بوی تعفن و لجنی که نفس کشیدن را برای اکثریت مردم تنگ کرده و لزوم تغییراین شرایط غیر قابل تحمل را فریاد می زند.

سازمان زنان هشت مارس (ایران-افغانستان)

8 دسامبر 2020

 

www.8mars.com

zan_dem_iran@hotmail.com

https://facebook.com/8Mars.org

https://t.me/hashtemars

www.youtube.com/8marsorg

Instagram:@zanane8mars

Twitter:@HashtMars