گزارشی کوتاه از برگزارى وبینار کارزار زنان

برگزاری روز جهانی زن

به مناسبت ۸ مارس روز جهانی زن جلسه‌ای در ۷ مارس ۲۰۲۱ از جانب «کارزار مبارزه با خشونت دولتی، اجتماعی و خانگی بر زنان در ایران»، به صورت آن لاین با برنامه زوم و هم زمان پخش آن از طریق فیس بوک و اینستاگرام برگزار شد. در اطاق زوم، فیس بوک و اینستاگرام، مجموعا ۴۰۰ نفر از کشورهای مختلف از جمله ایران در این جلسه شرکت داشتند.

جلسه با صحبت کوتاهی از زنده یاد رفیق آذر درخشان در مورد روز جهانی زن آغاز شد و پس از آن فیلم کوتاهی که از مبارزات زنان در ایران و جهان توسط فعالین سازمان زنان هشت مارس به مناسب روز جهانی زن در سال ۲۰۲۱ تهیه شده بود به نمایش گذاشته شد.

صدیقه محمدی، پروانه بکاه و لیلا پرنیان سه سخنران این جلسه پیرامون: مبارزات زنان در کردستان، مبارزات زنان در جهان و مبارزات زنان در ایران، صحبت کردند. در این برنامه زیبا کرباسی و آیدا پایدار با شعر خوانی و هم چنین کیمیا قربانی با ترانه خوانی به فضای جلسه شور بیشتری بخشیدند.

در انتهای جلسه بحث آزاد، رفیق پلوشه پیامی را در همبستگی مبارزات زنان در ایران و افغانستان قرائت کرد. در بخشی از این پیام به موقعیت فرودست زنان در افغانستان تحت حاکمیت رژیم وابسته به امپریالیست‌ها پرداخته شد. در این بخش، تعدادی از دوستان و رفقای شرکت کنندگان نیز سهم گرفتند و نظرات خود را در مورد جنبش زنان، تاثیرات این جنبش بر سایر جنبش‌های اجتماعی در ایران و منطقه پیش گذاشتند.

جو جلسه، خلاق بودن بحث‌ها و شرکت هنرمندان به گونه‌ای بود که حتی با گذشت ۴ ساعت، بسیاری به ادامه جلسه علاقمند بودند.

علاقمندان می‌توانند از طریق آدرس زیر کل جلسه را ببینند:

https://www.youtube.com/watch?v=lQKV04sRZHY&t=131s

فیلم کوتاهی از مبارزات زنان در جهان به مناسبت ۸ مارس روز جهانی زن ۲۰۲۱

https://www.youtube.com/watch?v=P۰piyed2WM۸&t=14s

نشریه هشت مارس شماره ۵۳

ژوئن ۲۰۲۱/ خرداد ۱۴۰۰